Nederlandse keten lanceert ‘verpakkingsvrije’ online supermarkt in Vlaanderen

Het Nederlandse Pieter Pot heeft enkele dagen geleden haar eerste bestelling ‘verpakkingsvrije’ producten afgeleverd bij een klant in Antwerpen. De online supermarktketen, die producten in glazen potten en flessen aanbiedt, wil de komende tijd haar duurzame concept verder uitrollen op Vlaamse bodem en in Brussel. Aanvankelijk wordt er alleen gewerkt met houdbare producten.

2 november 2021  – Laatst bijgewerkt om 2 november 2021 17:16
Lees meer over:
Eerste klant Pieter Pot in vlaanderen

De eer viel te beurt aan Jande Sauwens in Borgerhout, Antwerpen: zij was vorige week de eerste Vlaming die een bestelling aan huis geleverd kreeg van de Nederlandse online supermarktketen Pieter Pot dat nu ook een filiaal in België geopend heeft. Het bedrijf werkt met herbruikbare glazen potten en flessen waar statiegeld voor wordt betaald. Bij een volgende bestelling worden deze potten weer opgehaald en schoongemaakt voor een volgende ronde.

“Ik probeer door een aantal kleine inspanningen wat duurzamer te leven. Ik geloof dat je niet per definitie grootse dingen moet doen om een verschil te maken, maar vele kleintjes. Als je verpakkingsvrije boodschappen zo makkelijk aan huis kan leveren, helpt dat alvast weer een beetje”, verklaart Antwerpenaar Sauwens haar interesse in Pieter Pot.

Pieter_Pot_pot

Snelgroeiende supermarkt in Nederland

De Nederlandse start-up werd in 2019 opgericht en telt inmiddels 30.000 Nederlandse klanten. Ook in Vlaanderen en Brussel bestaat er volgens het bedrijf een grote vraag naar verpakkingsvrij boodschappen doen. Nadat het bedrijf op social media de geplande oversteek had kenbaar gemaakt, kreeg het volgens eigen zeggen 8.000 klantverzoeken.

Het bedrijf koopt haar producten in bulk aan en vult van daaruit de potten. Het assortiment bestaat vandaag voornamelijk nog uit houdbare producten zoals noten, pasta, olijfolie, wasmiddel en chocolade. Deze worden lokaal gesourced of ingekocht bij internationale A-merken. “Het is onze bedoeling om gaandeweg meer en meer lokale producten van Belgische producenten in ons assortiment op te nemen”, vertelt Puck Schaaphok, hoofd van Pieter Pot België. Het bedrijf geeft aan dat winkelen bij Pieter Pot niet duurder is dan bij de traditionele supermarkt.

Verminderde CO2 afdruk

De online supermarketketen bespaarde met haar concept volgens eigen zeggen al een miljoen wegwerpverpakkingen sinds september. Het liet de CO2-voetafdruk van haar concept berekenen door het onafhankelijke onderzoeksbureau Partners for Innovation. Hieruit blijkt dat een gevuld winkelkarretje een lagere CO2-uitstoot heeft dan een winkelmandje met identieke producten aangekocht bij een reguliere supermarkt. Voor een plastic fles ketchup in de reguliere supermarkt gekocht, ligt de CO2-uitstoot bijvoorbeeld 157 procent hoger dan bij een aan huis geleverde herbruikbare glazen 'Pieter Pot'-pot

Pieter Pot

“Aan huis leveren kan op een duurzame manier, doordat wij zoveel mogelijk transporten combineren én doordat de bezorgdiensten ook foodboxen voor andere bedrijven meenemen. Door met herbruikbare potten te werken, elimineren we eenmalige verpakkingen. Die veroorzaken de grootste uitstoot, zelfs als ze recycleerbaar zijn. Als we gaan groeien, wordt ons systeem zelfs nog duurzamer: hoe meer leveringen in één gebied, hoe minder CO2 het transport verbruikt”, aldus Schaaphok.

Verpakkingsvrije productie en verpakkingsvrij aanlevering stimuleren

“We zijn ervan overtuigd dat ons systeem de boodschappenketen ingrijpend kan veranderen”, vervolgt de verantwoordelijke voor België. “We zijn continu in onderhandeling met grote voedingsbedrijven om hen te overtuigen in bulk te leveren, zodat we hun producten in glazen flessen of potten kunnen verkopen. Onze olijfolieproducent bijvoorbeeld levert nu in vaten van 1.000 liter. Hij neemt zo’n vat ook weer mee terug om opnieuw te vullen. Zo werken we er hard aan om de hele boodschappenketen verpakkingsvrij te maken. We willen producenten uitdagen om na te denken hoe ze zonder verpakking hun producten kunnen leveren, en welke innovatie daarvoor nodig is.”

Een bestelling plaatsen, gebeurt online. Wanneer je voor 12 uur ‘s middags bestelt, is de kans groot dat je boodschappen de volgende avond al geleverd worden, als er een bezorgmoment beschikbaar is. "De bezorger levert je bestelling aan huis, op een door jou gekozen moment", besluit de nieuwkomer.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Pieter Pot

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek