nieuws

Multinationale voedingsreuzen schaken op wereldmarkt

nieuws
De bevolkingsgroei neemt de komende decennia spectaculair af. Voor multinationale voedingsgiganten valt daarmee een belangrijke katalysator voor de omzetgroei weg. Een goede geografische spreiding, met een focus op regio's waar het beschikbaar inkomen gevoelig zal toenemen, is cruciaal. Ook productinnovaties spelen in het licht van de vergrijzing een steeds belangrijkere rol.
24 augustus 2005  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:55
De bevolkingsgroei neemt de komende decennia spectaculair af. Voor multinationale voedingsgiganten valt daarmee een belangrijke katalysator voor de omzetgroei weg. Een goede geografische spreiding, met een focus op regio's waar het beschikbaar inkomen gevoelig zal toenemen, is cruciaal. Ook productinnovaties spelen in het licht van de vergrijzing een steeds belangrijkere rol.

Volgens een rapport van de Verenigde Naties zal de bevolkingsgroei de komende decennia afremmen. Om het effect van een dalende bevolkingsgroei te minimaliseren moeten voedingsproducenten hun geografische spreiding bijsturen. Europese voedingsgroepen zijn echter nog sterk geconcentreerd op regio's met een lager dan gemiddeld verwachte groei.

De Franse voedingsproducent Danone genereert vandaag 68 procent van de omzet in Europa. Dat is veruit het hoogste percentage vergeleken met de Europese concurrenten Unilever en Nestlé. Azië neemt 13 procent van de omzet in. Uitgaande van de dalende bevolkingsgroei in Europa, voorspelt het Zwitserse beurshuis Sarasin dat de globale omzet van Danone tussen 2005 en 2025 met slechts 0,24 procent per jaar zal stijgen.

De omzetspreiding van de Zwitserse voedingsproducent Nestlé is gebalanceerder. De groep realiseert 42 procent van de omzet in Europa, 30 procent in Noord-Amerika en de overige 28 procent in ontluikende markten. Dat uit zich ook in de voorspelde omzetgroei. Tussen 2005 en 2025 voorspelt Sarasin een gemiddelde omzetgroei - uitsluitend op basis van bevolkingsgroei - van 0,53 procent. De Brits-Nederlandse voedingsgroep Unilever heeft een sterke aanwezigheid in Latijns-Amerika, Azië en Afrika. Voor Unilever wordt de jaarlijkse omzetgroei voor de volgende 20 jaar op 0,59 procent geschat.

Maar de bevolkingsgroei is niet de enige bepalende factor. Ondanks de sterke aanwezigheid in de slabakkende Europese markt, slaagde Danone erin in 2004 een organische omzetgroei te boeken van 7,8 procent. Dat heeft de groep in belangrijke mate te danken aan een goede strategie. Met een focus op mineraal water en zuivelproducten speelt de groep duidelijk in op de toegenomen aandacht voor gezonde voeding het vergrijzende bevolkingssegment. De Actimel-drankjes zijn daarvan een goed voorbeeld.

Naast het belang van productinnovaties, moeten voedingsgroepen zich ook concentreren op de landen waar het beschikbare inkomen sterk toeneemt. Vooral Azië heeft op dit vlak een groot groeipotentieel. Volgens de voedingsgroep Nestlé moet het jaarlijks beschikbare inkomen minimum 1800 dollar bedragen vooraleer verpakte voeding kan gekocht worden. De groep becijferde dat Azië in 2010 bijna 1 miljard mensen meer telt die dat niveau bereiken.

In hun zoektocht naar groei lijken voedingsgroepen ook meer te opteren voor consolidatie. Volgens de internationale nieuwsdienst Bloomberg zitten de overnames in de voedings- en drankensector sinds begin dit jaar in de lift. In 2005 belopen de transacties in de sector al 44,2 miljard Amerikaanse dollar (36,5 miljard euro). Dat is 19 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Lees ook: geVILT: Voedingsreuzen smullen van Belgische cichorei-extracten

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek