MKZ wijzigde consumentengedrag bij vrouwen en ouderen
nieuwsDe LUC-studente hield een steekproef in de provincies Limburg en Antwerpen en leidde daaruit af dat 58,5 procent van de in totaal 120 respondenten hun consumentengedrag tengevolge van de mond- en klauwzeercrisis veranderden. Eenenveertig en een half procent deed dat niet.
Vooral vrouwen en vijftigplussers gingen anders consumeren, de opleidingsgraad speelde geen rol. Ze aten minder vlees en kozen in de plaats voor kip, vis of biologisch vlees. Angst voor de gezondheidsrisico's vormde hun belangrijkste drijfveer. "Toch is het opvallend dat ondanks hun grote aandacht voor de gezondheid de respondenten weinig aandacht schenken aan de aanwezigheid van een keurlabel. Dat heeft te maken met het feit dat ze de labels niet vertrouwen", concludeert Cuypers. De prijs van het vlees bleek ten slotte van geen belang te zijn voor de consumenten die hun gedrag wijzigden.
Bron: Belga