nieuws

MKZ wijzigde consumentengedrag bij vrouwen en ouderen

nieuws
De mond- en klauwzeercrisis die begin 2001 ons land in de greep hield, deed vooral ouderen en vrouwen minder vlees eten. Belangrijkste reden daarvoor was hun angst voor gezondheidsrisico's. Dat concludeert Delilah Cuypers, studente in de toegepaste economische wetenschappen aan het Limburgs Universitair Centrum, in haar eindverhandeling. Consumenten blijken ook weinig belang te hechten aan keurmerken en trekken de juistheid ervan in twijfel.
19 augustus 2003  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:53
De mond- en klauwzeercrisis die begin 2001 ons land in de greep hield, deed vooral ouderen en vrouwen minder vlees eten. Belangrijkste reden daarvoor was hun angst voor gezondheidsrisico's. Dat concludeert Delilah Cuypers, studente in de toegepaste economische wetenschappen aan het Limburgs Universitair Centrum, in haar eindverhandeling. Consumenten blijken ook weinig belang te hechten aan keurmerken en trekken de juistheid ervan in twijfel.

De LUC-studente hield een steekproef in de provincies Limburg en Antwerpen en leidde daaruit af dat 58,5 procent van de in totaal 120 respondenten hun consumentengedrag tengevolge van de mond- en klauwzeercrisis veranderden. Eenenveertig en een half procent deed dat niet.

Vooral vrouwen en vijftigplussers gingen anders consumeren, de opleidingsgraad speelde geen rol. Ze aten minder vlees en kozen in de plaats voor kip, vis of biologisch vlees. Angst voor de gezondheidsrisico's vormde hun belangrijkste drijfveer. "Toch is het opvallend dat ondanks hun grote aandacht voor de gezondheid de respondenten weinig aandacht schenken aan de aanwezigheid van een keurlabel. Dat heeft te maken met het feit dat ze de labels niet vertrouwen", concludeert Cuypers. De prijs van het vlees bleek ten slotte van geen belang te zijn voor de consumenten die hun gedrag wijzigden.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek