Met één-voor-één aanpak weken varkensboeren steun los
nieuwsNa het mislukken van de onderhandelingen over een eenmalige ketentoeslag voor zeugenhouders vatten de varkensboeren de koe bij de horens. Op Vlaams grondgebied trekken delegaties van ABS, Boerenbond en Groene Kring naar grootwarenhuizen en vleesverwerkers om alsnog solidariteit en financiële steun voor varkenshouders los te weken. Verschillende grote spelers hebben ondertussen al steun toegezegd. Carrefour en Colruyt beloven tijdelijk 10 cent per kilo varkensvlees extra te betalen aan de boeren. Delhaize betaalt al sedert deze zomer een crisisbijdrage van 2 euro per varken. Die wordt nu verhoogd naar 3 euro per varken. Tel je daar de premie uit het 'Beter voor iedereen'-project bij op, dan kom je uit op een steunbedrag van 18 cent per kilo Belgisch varkensvlees die bij Delhaize verkocht wordt.
Woensdag trokken delegaties van varkenshouders, gesteund door hun landbouworganisaties, onder meer naar warenhuisketen Lidl en vleesproducent Imperial. Ook Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize, Makro, Albert Heijn en vleesverwerker Ganda Ham in Destelbergen kregen varkensboeren over de vloer. "Hun sectorfederaties kunnen zich blijkbaar niet engageren, dus hopen we dat de individuele bedrijven dat wel kunnen", klinkt het bij Boerenbond en Groene Kring. Het Algemeen Boerensyndicaat, verbitterd over de houding van de andere ketenpartners, maakte op zijn beurt een rondgang met leden-varkenshouders langs kopers van varkensvlees.
De landbouworganisaties zijn van plan om de supermarkten en vleesbedrijven die zich solidair tonen met de varkensboeren op te lijsten op een website, waarop tegelijk ook de bedrijven die weigeren zullen verschijnen. Volgens Pieter Verhelst van Boerenbond zal de consument daar oog voor hebben. "Een belangrijk deel van de consumenten wil wel degelijk bijdragen aan een duurzame toekomst voor de landbouw", meent hij.
Hoewel de belangenverdedigers van vleesverwerkers en grootwarenhuizen er mee verveeld zitten dat de varkenshouders zich rechtstreeks tot hun leden wenden, lijkt die tactiek behoorlijk succesvol te zijn. Colruyt was de eerste om te laten weten dat ze haar leveranciers 10 eurocent per kilo varkensvlees extra gaat betalen. De keten communiceert daar als volgt over: “We willen de partners met wie we al lang samenwerken helpen om het hoofd boven water te houden. Het is ook de bedoeling om de lokale vleesproductie te bevorderen en de klanten Belgisch varkensvlees van goede kwaliteit te blijven aanbieden.”
De 10 cent wordt uitgekeerd op al het varkensvlees dat via Colruyt verkocht wordt, zowel vers vlees als charcuterie en afgeleide producten. De maatregel loopt over een periode van twee maanden. Daarna wordt de situatie opnieuw geëvalueerd. Vorig jaar had Colruyt de varkenshouders ook al geholpen door de prijs van varkensvlees zes weken lang te bevriezen op een moment dat de marktprijs kelderde. Toch laat de groep niet na om te benadrukken dat de Belgische retail slechts 6,8 procent van alle in België geproduceerde varkens afneemt. In een internationale context is de impact van de Belgische grootwarenhuizen dus zeer beperkt.
Delhaize geeft sinds de zomer van dit jaar het voorbeeld met een crisisbijdrage van 2 euro per varken voor alle 53 leveranciers. “Daar komt nu per varken 1 euro extra bovenop, niet omdat het ketenoverleg afgesprongen is maar omdat we zelf vaststellen dat de varkensprijs onder druk blijft staan. Omgerekend naar de prijs per kilo varkensvlees bedraagt de Delhaize-toeslag 18 cent als je ook rekening houdt met de bonus van 1 euro per varken dat met omega 3 verrijkt voeder krijgt in het kader van ons 'Beter voor iedereen'-project. Een extra 2,59 euro staat tegenover een hogere voederkost en wordt buiten de berekening van de solidariteitsbijdrage gelaten”, communiceert woordvoerder Roel Dekelver heel transparant. “De extra bijdrage zal betaald worden zolang de varkensprijs op zo'n historisch laag niveau blijft”, alsnog Dekelver, die benadrukt Delhaize wil meewerken aan structurele oplossingen voor de varkenscrisis en een duurzame toekomst voor de sector.
Ook Carrefour laat weten “tijdelijk” 10 euro extra per varken te zullen betalen aan de leveranciers. Dat komt voor de varkensboeren neer op een meerprijs van 10 cent per kilo. Of de eindklant de solidariteitssteun zal voelen in zijn portefeuille is niet helemaal duidelijk. Van de drie warenhuisketens zegt enkel Coluyt niet te zullen doorrekenen aan de consument. Bij Carrefour en Delhaize luidt het dat de verkoopprijs afhankelijk is van de evolutie van de markt. “Het is echter niet de bedoeling dat we de steun één op één doorrekenen”, klinkt het bij Delhaize.
Bron: Belga / De Standaard / eigen verslaggeving