Luchthaven Deurne dan toch gedagvaard voor milieu-inbreuk

Antwerp Airport, de luchthaven in Deurne, wordt gedagvaard door het Antwerpse parket omdat er inbreuken op de milieuwetgeving gepleegd zijn. Vooral de uitbreiding van de luchthaven op landbouwgebied zal in de rechtbank op tafel liggen.

4 mei 2023  – Laatst bijgewerkt om 4 mei 2023 19:51
Lees meer over:
landingsbaan vliegtuig

Actiegroepen voeren al jaren een juridische strijd tegen de verschillende uitbreidingen van de luchthaven. Zo werd de luchthaven jaren geleden uitgebreid zonder vergunning in wat volgens het gewestplan officieel landbouwgebied is. De krant De Standaard berichtte hier onlangs nog over dat vele tegenstanders hekelden dat noch de Vlaamse overheid, noch het parket hiervoor optrad. Nu blijken de actievoerders toch gehoord te zijn want het parket wil na lang wikken en wegen de luchthavenuitbaters vervolgen wegens inbreuken op de milieuwetgeving.

Vorig jaar was er ook al sprake van een dagvaarding maar daar kwam nooit iets concreets van. Deze keer is het anders want het parket-generaal bevestigt dat er effectief een dagvaarding is uitgestuurd geweest, naar zowel de uitbater van de luchthaven als de Vlaamse overheidsdienst die de infrastructuur beheerst. De zaak zou worden ingeleid op 20 juni maar de uitspraak kan nog lang op zich wachten.

Geen vergunning

“De tenlastelegging betreft de verandering van de exploitatie waarvoor een milieuvergunningsplicht geldt, door de toevoeging van percelen die niet in de vergunning waren opgenomen”, zegt ­advocaat-generaal Luc De Mot aan De Standaard. Daarmee doelt De Mot meer dan waarschijnlijk op percelen die officieel als landbouwgebied staan ingekleurd op het gewestplan, maar waar luchthaveninfrastructuur op is gebouwd.

Vooral de nieuw aangelegde veiligheidsstrook en een perimeterweg langs de omheining zijn onderwerp van discussie. De veiligheidsstrook in het verlengde van de start- en landings­baan zou zonder vergunning aangelegd geweest zijn en de perimeterweg, bedoeld voor het veiligheidspersoneel, zou niet ingetekend zijn op de plannen bij de bouwvergunning.

De actievoerders hopen dat door een veroordeling de toestand in oorspronkelijke toestand hersteld moet worden. Dit wil zeggen dat de veiligheidsstrook zou wegvallen waardoor de lengte van de start- en landingsbaan ingekort moet worden. Zo kunnen grote commerciële vliegtuigen niet meer vliegen op Deurne en komt de rentabiliteit en het bestaansrecht van de luchthaven in gedrang.

Milieuvergunning

Over een jaar vervalt de milieuvergunning ook van de luchthaven. Ten laatste volgende maand moet ze een aanvraag voor een nieuwe vergunning opstarten. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) is verantwoordelijk voor het verlenen van de nieuwe milieuvergunningen en moet voor juni 2024 beslissen of de luchthaven verder kan doen, in welke vorm dan ook.

"Het is een goede zaak dat het gerecht eindelijk in actie komt en niet, zoals in het verleden, overgaat tot seponering", stelt Demir. "We laten het gerecht verder zijn werk doen en rekenen op spoedige vervolgstappen. Regels gelden er voor iedereen, ook voor de luchthaven van Deurne. Ook voor hun toekomstige vergunningsaanvraag zal de handhavingshistoriek een element zijn dat in de afweging zal meespelen." 

Landbouwprotest tegen uitbreiding Luikse luchthaven
Uitgelicht
Aan de luchthaven van Luik-Bierset zijn zondag ongeveer 300 mensen bijeengekomen om te protesteren tegen de uitbreiding van de luchthaven. Het grootste deel van de grond dat d...
17 april 2023 Lees meer

Bron: De Standaard, eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek