Limburg promoot zijn wijnen met nieuw label

Een nieuw wijnlogo moet de Belgisch-Limburgse streekwijnen bij lokale horecaondernemers meer als streekproduct promoten. In het nieuwe wijnlogo, dat als een sticker of als stempel zal opduiken, zie je een wijnfles en een aantal gekleurde lijnen. "Die illustreren de diversiteit van de Limburgse landschappen, waaruit ook de verschillende kwaliteitsvolle smaken van de Limburgse wijnen voorkomen", klinkt het. Het nieuwe wijnlogo is een initiatief van Voka Limburg en Visit Limburg.

25 maart 2024  – Laatst bijgewerkt om 25 maart 2024 14:17 Isabelle Braet
Lees meer over:
wijnlabelvokavisitlimburg

"Het wijnlogo is niet alleen een symbool van lokale trots, maar ook een manier om gasten attent te maken op het kwaliteitsvolle aanbod aan streekwijnen. We willen mensen aanmoedigen om te genieten van de unieke smaken die onze regio te bieden heeft", aldus Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg, en Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka - KvK Limburg.

De Belgisch-Limburgse wijnbouw zit al jaren in de lift. "De combinatie van het ideale klimaat, een goede ondergrond, vakmanschap, de gedrevenheid en kundigheid van de wijnbouwers maakt dat wijn uit Limburg de voorbije jaren enorm scoort in binnen- en buitenland", klinkt het. Het aantal wijnboeren in Limburg blijft bovendien toenemen. In 2022 waren er in Limburg al 40 professionele wijnbouwers, met een totaal van 128 hectare. Er werd zowat 627.000 liter wijn geproduceerd. Cijfers voor 2023 zijn nog niet beschikbaar, maar het belooft, dankzij de warme maand september, ook een topwijnjaar te worden.

Niet onderdoen

Om die uitstekende wijnen verder te promoten wordt nu dus dit label gelanceerd. Horeca-uitbaters die Belgisch-Limburgse wijnen op hun dranken- en/of menukaart hebben staan, kunnen het logo aanvragen. Reeds 20 restaurants hebben dit gedaan.

Inspiratie voor het nieuwe wijnlogo werd in het buitenland gehaald. "In regio's zoals Frankrijk en Italië wordt de wijnidentiteit gepromoot door een keurmerk dat garant staat voor culinaire verwennerij door producten van eigen bodem. We mogen onze producten zeker gebruiken als extra belevingstroef", aldus Philtjens.

Het logo werd voorgesteld bij restaurant Innesto in Zonhoven, dat zelf Belgisch-Limburgse wijnen op de kaart heeft staan. "Wij zijn verheugd om deel uit te maken van dit initiatief en onze steun te betuigen aan de lokale wijnindustrie. Het past perfect bij onze filosofie van het promoten van lokale producten en smaken”, aldus chef Koen Verjans. “En Limburgse wijn moet bovendien niet onderdoen voor andere wijnen. We mogen er gerust wat chauvinistischer over zijn." 

Ondernemers die geïnteresseerd zijn in het verkrijgen van de sticker kunnen hiervoor terecht bij Visit Limburg.

Bron: Belga / Eigen verslaggeving

Beeld: Voka KvK Limburg

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek