Lactalis doet bod op zuivelverwerker Yoplait
nieuwsDe Franse kaasmaker Lactalis heeft een bod uitgebracht op het belang van 50 procent van de Franse private-equityspeler PAI Partners in de yoghurtmaker Yoplait. Lactalis is allicht de eerste in een behoorlijke rij want de interesse is groot, schrijft De Tijd. Het belang dat te koop staat, is immers een kans op toegang tot een wereldmarktaandeel van zeven procent op een beloftevolle markt.
Yoplait is na Danone de nummer twee in verse zuivelproducten. De zuivelfirma wil nog sterker worden in groeilanden als China, India en Brazilië en Yoplait-topman Lucien Fa liet al verstaan dat de nieuwe partner die expansie moet ondersteunen. Idealiter wordt de koper dus een grote groep, met internationale armslag, die mee wil investeren.
Lactalis behoort tot het groepje industriële kandidaat-kopers. Alleen aast het bedrijf op niets minder dan een meerderheidsbelang. Dat wil zeggen dat de coöperatie Sodiaal (ook bekend als eigenaar van Entremont-kaas) op zijn minst een deel van zijn 50 procent in Yoplait moet verkopen. Tot nog toe heeft Sodiaal altijd gezegd dat daar geen sprake van kon zijn.
De Tijd acht het mogelijk dat de Franse zuivelgroep Lactalis door zijn openheid over het bod wil inspelen op het chauvinisme van de Fransen. De andere belangrijke kandidaten komen immers uit het buitenland: Parmalat in Italië, Nestlé in Zwitserland, General Mills in de VS of zelfs enkele Aziatische spelers.
Het bod van Lactalis zou de waardering benaderen die analisten naar voren schuiven. Volgens Les Echos gaat het om 1,3 miljard euro voor het hele bedrijf, een “bedrag dicht bij de realiteit” volgens Lactalis.
Het is afwachten hoeveel geld de concurrentie veil heeft voor Yoplait. Voor General Mills staat in elk geval veel op het spel. De Amerikaanse groep verdeelt sinds ruim 30 jaar het merk Yoplait in de VS. Het bedrijf vecht momenteel een eenzijdige beslissing van Yoplait aan om die samenwerking over twee jaar stop te zetten, wat de verkoop nog complexer maakt.
Bron: De Tijd