Klantgerichte indeling doet omzet supermarkt stijgen
nieuwsVroeger bevond de diepvriesrayon zich ver van de kassa's, waardoor klanten vreesden dat hun producten gesmolten zouden raken. De hapjes als worst en kaas lagen helemaal achteraan, wat te veel tijdverlies betekende voor klanten die snel iets wilden eten. Nu zijn groenten en fruit overzichtelijker gepresenteerd, dichtbij de open ingang. In het midden van de winkel staat een eiland van worst, kaas, delicatessen en warme gerechten - wat klanten het lange zoeken bespaart - en rondom dat eiland vind je passende producten als wijn en broodjes, waar snel naar gegrepen wordt. De schappen zijn korter, klanten springen makkelijker van de ene naar de andere, en er zijn snelkassa's.
"Ook wij analyseren voortdurend het aankoopgedrag van onze klanten", zegt GB-woordvoerster Geneviève Bruynseels. "Het is belangrijk om de logica van de klanten te volgen, die almaar minder tijd hebben om boodschappen te doen. Zo hebben we jarenlang de koffiefilters bij de papierwaren geplaatst, een logica die gebonden was aan de aankoopdienst. Sinds een jaar of vijf volgen we echter het gevoel van de klanten en leggen we de koffiefilters bij de koffie".
Veel heeft met imago en strategie te maken, blijkt uit recent Duits onderzoek. Supermarkten plaatsen huismerken op ooghoogte en de kassaomgeving is met een omzet tot 5 procent op een oppervlakte van slechts 1,5 procent heel belangrijk. Driekwart van de winkeltijd blijkt trouwens naar het zoeken te gaan (waarbij 53 procent van de klanten niet verder zoekt als hij een product niet onmiddellijk vindt) en slechts een kwart naar het kopen. Klanten worden ook overdonderd door een te groot aanbod: tests wijzen uit dat bij een aanbodreductie voor koffie van 5 procent , de omzet met 10 procent steeg.(MP)
Bron: Het Belang van Limburg