Interpom bracht recordaantal bezoekers op de been

nieuws

Interpom heeft er een recordeditie opzitten met 23.998 bezoekers, een stijging van 18 procent in vergelijking met de vorige editie. “Ondanks de vele uitdagingen heeft de aardappelsector duidelijk de wind in de zeilen”, klinkt het bij de beursorganisatie. “Het aardappeljaar 2024 had een heel moeilijke start met het natte voorjaar, maar we sluiten alvast af met een deugddoende apotheose op de beurs."

27 november 2024 Jozefien Verstraete
Lees meer over:
Interpom 24 47

De aardappelbeurs Interpom heeft dit jaar een succeseditie achter de rug. In totaal tekenden 330 exposanten en 23.998 bezoekers present in de expohallen van Kortrijk afgelopen zondag, maandag en dinsdag. Met een stijging van 18 procent ging het bezoekersaantal er in vergelijking met vorige edities ferm op vooruit.

De beurs zet ook sterk in op internationalisering, wat zijn vruchten lijkt af te werpen. Zo waren er niet alleen internationale exposanten uit 15 verschillende landen en werden ook 59 nationaliteiten bij de bezoekers geteld. Buitenlandse bezoekers vormden in totaal 31,5 procent van het geheel. “Vooral de groei uit Nederland (+14%) en Frankrijk (+15,6%) sprong in het oog, terwijl het aantal bezoekers uit verder gelegen landen met een indrukwekkende 20 procent toenam”, aldus het organisatieduo Belgapom en Xpo group. “Bezoekers uit Canada, India, Australië, de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Afrika en Noord-Europa: aardappelprofessionals uit alle continenten vinden hun weg naar deze unieke vakbeurs in België.”

Volgens Christophe Vermeulen, CEO van Belgapom, was het publiek nog nooit zo talrijk, divers en internationaal als op de voorbije beurs. “Het bewijst dat de consequente inspanning en het vasthouden aan een gouden concept zijn vruchten blijft afwerpen”, duidt Vermeulen. “Dat gouden concept vat ik graag samen in drie woorden: integratie, professionalisme en innovatie.”

Hartland van de aardappelbusiness

België is het hartland van de globale aardappelbusiness en die positie houdt volgens Vermeulen in dat hier de grootste vernieuwingen in de praktijk worden uitgetest. “Dat zijn we ook aan onszelf verplicht als we ons koppositie willen houden”, voegt hij eraan toe. Daarom wordt Interpom volgens Vermeulen gezien als de plek waar unieke knowhow gevonden kan worden die je nergens anders ter wereld aantreft. “Om die reden blijven we ook bewust nieuwe exposanten aantrekken die met hun innovatieve oplossingen het verschil maken”, klinkt het. “Daarnaast komt in geen enkele andere beurs ter wereld elk aspect van de aardappelsector zo aan bod, zoals op Interpom. Dat is het integratieluik van het gouden concept.” Tot slot is volgens de Belgapombaas het succes ook te danken aan het professionalisme en een grote flexibiliteit van de organisatoren.

"Ik hoop dat onze beleidsmakers hebben gezien dat we met onze vibrerende aardappelindustrie en -handel, goud in handen hebben en dat zij ons helpen om deze unieke positie te behouden én te verstevigen in de toekomst", aldus Vermeulen.

Keynotes en panelgesprekken herbekijken

Belgapom zette via keynotes en panelgesprekken ook sterk in op kennisdeling tijdens de beurs. Zo kwamen drie thema’s aan bod: de aardappelindustrie in een geaccelereerde transitie, hoe nieuwe technologieën concreet integreren in de landbouw en hoe omgaan met water als bron van nieuwe oplossingen. Deze sessies werden opgenomen en zullen vanaf 6 december herbekeken kunnen worden op de beurswebsite.

Aardappelsector is klaar om te schitteren op Interpom, maar duurzaamheidstransitie zorgt voor uitdagingen
Uitgelicht
Met aardappelvakbeurs Interpom voor de deur kan de ster van de Belgische aardappelsector opnieuw volop schijnen. Jaar na jaar worden er verwerkings- en exportrecords verbroken...
21 november 2024 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek