Innovatiesteunpunt bekroont 5 innovatieve landbouwprojecten

Het Innovatiesteunpunt van Boerenbond heeft de vijf winnaars van zijn 12de Innovatiecampagne bekendgemaakt. De prijzen gaan naar een energiegemeenschap die lokaal energie produceert en uitwisselt, witloof in potten, melk van Jersey-koeien, een mobiele kippenslachterij en digitaal reservatie- en registratiesysteem voor machineringen.

21 oktober 2020  – Laatste update 21 oktober 2020 16:09
Lees meer over:

Om de twee jaar gaat het Innovatiesteunpunt op zoek naar innoverende ondernemers in de land- en tuinbouw. Via de Innovatiecampagne kunnen zij een prijs winnen voor een vernieuwend project of idee dat ze willen realiseren op hun bedrijf. “Nieuwe ideeën worden soms geboren uit noodzaak, vaak vanuit een probleem dat aanzet tot nadenken”, klinkt het. “Soms is verandering nodig of het gevolg van een idee bij de boer dat het beter moet kunnen. Net dan ontstaan creativiteit en vernieuwing”, aldus het Innovatiesteunpunt.

In het voorjaar werd een oproep gedaan naar kandidaten. In totaal kwamen er een 100-tal inzendingen binnen. “Het beste bewijs dat land- en tuinbouwers nog steeds durven innoveren en goede ideeën hebben”, meent Stijn Bossin, coördinator van het Innovatiesteunpunt. Uit alle inzendingen werden vijf winnaars geselecteerd die elke 5.000 euro ontvangen om hun idee te realiseren. Ze krijgen ook intensieve begeleiding door de consulenten van het Innovatiesteunpunt.

In het Minderhoutse gehucht Hal willen boeren en burgers de handen in elkaar slaan om een energiegemeenschap op te richten. Het elektriciteitsnetwerk vormt in Hal een geografisch uniek gelegen lus, vlakbij de grens met Nederland. Die positie willen ze gebruiken om lokaal elektriciteit te gaan produceren en verbruiken. De Halse landbouwers die in het verleden al samenwerkten rond dierenwelzijn, arbeid en vermarkting, willen nu samen lokaal hernieuwbare energie gaan produceren.

Samen met buurtbewoners willen ze een energiegemeenschap vormen die de naam Halnet krijgt. “Op korte temrijn moet Halnet ervoor zorgen dat elektriciteitsproductie en -verbruik in de bedrijven beter op elkaar wordt afgestemd. Wanner die optimalisatie is gebeurd, willen we samen gaan investeren om nog meer hernieuwbare energie te produceren op maat van de landbouwbedrijven én van de plaatselijke gemeenschap”, klinkt het. Halnet heeft tot doel een volwaardige speler te worden op de energiemarkt.

Veehouder en bioboer Koen De Clercq heeft het idee opgevat om een mobiele slachteenheid voor kippen en konijnen op te starten. Als hoeveslager viel het hem op dat er een tekort is aan kippenslachterijen. “De kleine spelers verdwijnen en dat zorgt voor langere transporten. Voor landbouwers die hun producten via de korte keten afzetten, kan een mobiele slachteenheid soelaas brengen”, legt hij uit. Op die manier wil Koen zijn eigen ‘nulkilometerkippen’ slachten en verkopen.

Gekoppeld aan de mobiele slachteenheid voor kippen en konijnen komt er ook een online reserveringsplatform dat vraag en aanbod samenbrengt. Op die manier kunnen collega-landbouwers gebruik maken van de mobiele slachteenheid om te slachten op hun bedrijf. “Als de huidige wetgeving het toelaat, wil ik ook een bijkomende service aanbieden van versnijden en vermarkten, aangezien ik een diploma van spekslager heb en over de nodige faciliteiten beschik”, aldus Koen.

Marc De Boey heeft een familiaal melkveebedrijf met 100 Holsteinkoeien. Daarnaast runnen Marc en zijn gezin een ijssalon waar ze zelf gedraaid roomijs verkopen van melk van de eigen koeien en ze zijn betrokken bij diverse toeristische projecten in de regio. In het ijssalon ontmoeten ze geregeld klanten die intolerant zijn voor bepaalde koemelkeiwitten. “We wilden hen meer kunnen bieden dan plantaardige varianten en sorbets en dus gingen we op zoek naar alternatieven”, legt hij uit.

Naast zijn gewone melkkoeien heeft Marc ook 17 Jerseykoeien. “Hun melk wordt door veel mensen gewaardeerd wegens de volle smaak, maar we ontdekten ook dat mensen met een bepaalde intolerantie tegenover melkeiwitten de melk van Jersey-koeien beter kunnen verteren.” Intussen werd een DNA-onderzoek gedaan bij zijn Jerseykoeien en die produceren allemaal 100 procent A2A2-melk. Marc wil deze unieke melk produceren en bottelen, verwerken tot ijs, desserts en kaas en vermarkten.  

Een andere laureaat is witloofteler Bart Bruyninckx. Twintig jaar geleden al startte hij met de teelt van miniwitloof en intussen doet hij ook een eerste verwerking van de witloof op zijn bedrijf. Sinds kort brouwt hij ook zijn eigen witloofbier. Nu komt hij met een nieuw innovatief idee: hij wil witloof in potten zaaien en laten groeien in een serre of loods. Zo hoopt hij dat er minder uitval zal zijn en dat hij het hele jaar door kan telen, wat nu onmogelijk is met deze teelt die gevoelig is voor ziekten en ook zeer weersafhankelijk is.

Bijkomen voordeel van dit systeem is dat er minder oppervlakte nodig is en dat de teelt, bewaring en oogst op het bedrijf zelf is voorzien, wat scheelt in transportkosten. Bart wil binnenkort beginnen met testen en hij wil in een volgend stadium nog meer automatiseren. “Via sensor- of cameratechnologie wil ik te weten komen welke plantjes klaar zijn voor de oogst, en hierdoor zal de output van gelijkwaardiger kwaliteit zijn”, stelt hij.

De Machinering Lokeren CV en Machinecoöperatie Agropolis CV in Kinrooi willen in overleg een digitaal reservatie- en registratiesysteem ontwikkelen om de machines te verhuren aan de leden. In de ideale wereld komen ze tot een systeem waarbij elke stap automatisch geregistreerd wordt: reservatie, ophalen, gebruik, locatie en grootte van de bewerkte percelen, gebruiksduur en terugbrengen van de machine.

“We willen verhuur en facturatie efficiënter laten verlopen”, klinkt het. “Ons reservatie- en registratiesysteem moet de administratie van de machinering verlichten en discussies voorkomen. De leden zullen ook efficiënter kunnen werken en dat alles leidt op termijn tot meer omzet”, zo redeneren beide machineringen.

Het Innovatiesteunpunt is een initiatief van Boerenbond en Landelijke Gilden in partnerschap met Cera en KBC en is de gespecialiseerde dienst voor het begeleiden van land- en tuinbouwbedrijven bij het inslaan van een nieuwe richting. De consulenten van het Innovatiesteunpunt hebben een ruime ervaring in het begeleiden van bedrijven die stappen zetten op het vlak van innovatie. Ook lokale besturen of verenigingen die door hun dorp een frisse wind willen laten waaien, kunnen hier terecht. Om de twee jaar organiseren ze de Innovatiecampagne.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Innovatiesteunpunt

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek