nieuws

Hypermarkt Carrefour kleiner en meer op voeding gericht

nieuws
Carrefour werkt aan een herlancering van zijn 57 hypermarkten. De grotere hypermarkten worden verkleind en de overtollige oppervlakte wordt doorverhuurd. De hypermarkten gaan zich ook meer als voedingsspecialist profileren, zo schrijft De Standaard. Zo zullen er verschillende shopping zones zijn met elk een eigen invulling en aankleding.
15 februari 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:11
Lees meer over:

Carrefour werkt aan een herlancering van zijn 57 hypermarkten. De grotere hypermarkten worden verkleind en de overtollige oppervlakte wordt doorverhuurd. De hypermarkten gaan zich ook meer als voedingsspecialist profileren, zo schrijft De Standaard. Zo zullen er verschillende shopping zones zijn met elk een eigen invulling: een promotiezone, een zone met nieuwigheden en een strakkere afdeling voor dagelijkse aankopen.

De hypermarkten zijn het zorgenkind van Carrefour in België. De grotere hypermarkten zouden ongeveer een kwart kleiner worden. De vrijgekomen ruimte zou Carrefour verhuren aan non-foodspecialisten. De kleinere hypermarkten worden volledig vernieuwd. Opvallend is dat de hypermarkten zich opnieuw nadrukkelijk als voedingsspecialisten zullen profileren.

"We zijn al langer bezig met een grondige evaluatie van de hypermarkten", reageert LarsVervoort, de woordvoerder van Carrefour België. "De bedoeling is om ze opnieuw te lanceren rond twee concepten: een formule voor de kleinere hypermarkten  van zowat 5.000 vierkante meter en een voor de grotere van 8.000 vierkante meter".

In beide gevallen zullen in de winkels verschillende "shopping zones" zijn met elk een eigen invulling en aankleding. Zo zou er een promotiezone zijn voor folderartikelen en seizoensproducten, een "markt"-plaats voor "ontdekkingen" en een strakkere afdeling voor dagelijkse aankopen.

De herlancering van de kleinere hypermarkten is al het verst gevorderd. "Een test vorig jaar in Lier werd positief geëvalueerd. Dit concept staat op punt en kunnen we uitrollen. Eerstdaags starten de verbouwingen in Fléron", aldus de woordvoerder.

De verhuur van een gedeelte van de grote hypermarkt aan non-foodketens zit in de testfase in de vestigingen in Lier, Bièrges en Fléron. Waterloo en Schoten zijn de volgende hypermarkten die aangepakt worden, aldus de krant.

De formule van onderverhuur biedt verschillende voordelen voor Carrefour. Zo zijn ze een oplossing voor het personeelstekort en de te hoge werkdruk. Ook functioneel winkelen met een zone voor kratten en droge voeding, zoals bij Colruyt, wordt mogelijk. Door weer de kaart van de voeding te trekken, kan Carrefour zijn imago van voedingsspecialist verbeteren.

Het concept voor de grote hypermarkten staat nog niet helemaal op punt. Een test in Bierges was niet helemaal bevredigend. Er volgen nog tests in Waterloo en Schoten om "te finetunen". Een deadline is er niet. "We zullen de tijd nemen die nodig is om het goed te doen", zegt Vervoort.

Volgens retailspecialist Gino Van Ossel is een nieuwe aanpak voor de hypermarkten broodnodig. "Hun verouderd model ligt in grote mate aan de basis van het omzet- en marktaandeelverlies van Carrefour van de afgelopen jaren. Toen ze hier 10 jaar geleden neerstreken, was de formule van de megasupermarkt waar zowat alles te koop is, nooit gezien".

"Maar intussen zijn er grote non-foodspecialisten opgedoken die zich in de buurt hebben gevestigd en hen kapot concurreren. Daarnaast ging Carrefour enkele jaren geleden een prijzenoorlog aan met Colruyt, die het uiteindelijk verloor. Bovendien vist die laatste nu ook succesvol in de vijver met gezinnen en kinderen. Net dé doelgroep van de hypermarkten".

Van Ossel denkt wel dat de nieuwe ommezwaai een succes kan worden. "De huidige topman van Carrefour België, die pas vorige zomer is aangesteld, rolde eenzelfde plan uit voor de Champion-winkels in Frankrijk. En daar pakte de mayonaise. Als het daar kan, kan het hier ook".

Voor Carrefour lijkt het alvast vijf voor twaalf. De winstcijfers van de afgelopen jaren zijn onvoldoende voor toekomstige grote investeringen. Uit cijfers van de Nationale Bank blijkt dat het bedrijf in 2008 nog 66 miljoen winst maakte, een peulschil tegenover een omzet van 4,63 miljard. Voor 2009 is nog niet geweten of Carrefour zelfs winst maakte. Vier kwartalen omzetverlies, belooft volgens specialisten weinig goeds.

Bron: Belga/Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek