nieuws

Handelsdispuut EU-China: Gaan we naar een onderhandelde oplossing of naar escalatie?

nieuws

Het handelsdispuut tussen de Europese Unie en China blijft aanhouden. Omdat de EU extra heffingen wil gaan opleggen voor Chinese elektrische wagens, dreigt China ermee de import van onder meer Europese zuivel, varkensvlees en sterke dranken extra te gaan belasten. Ondertussen klinkt de roep naar een onderhandelde oplossing luider om op die manier een handelsoorlog, die beide economieën schade zal berokkenen, te vermijden. In Frankrijk kwamen de cognacproducenten recent nog op straat tegen de dreigende handelsoorlog.

19 september 2024 Griet Lemaire
Chinese vlag

In de Europese Unie is er al enige tijd ongenoegen over de import van Chinese elektrische wagens. Nadat uit een EU-onderzoek ook bleek dat de Chinese autobouwers genieten van omvangrijke subsidies, maakte de Europese Commissie op 20 augustus bekend dat ze gedurende vijf jaar extra heffingen tot 36 procent op de import van elektrische voertuigen uit China gaat opleggen. Door de Chinese subsidies kunnen de auto’s in het land goedkoper geproduceerd worden waarna ze de Europese markt overspelen en zo de Europese concurrenten benadelen. 

China bleef niet bij de pakken zitten en kondigde meteen tegenmaatregelen aan. Zo is het een antidumpingonderzoek gestart tegen Europees varkensvlees en een antisubsidieonderzoek tegen bepaalde zuivelproducten zoals kaas. Daarnaast is het land ook een onderzoek gestart naar sterke dranken uit Europa. Dat deze onderzoeken grote gevolgen kunnen hebben voor de Europese producenten, staat buiten kijf. “China kondigt dit niet aan voor de show. Als in de loop van het onderzoek blijkt dat er inderdaad sprake is van antidumping, dan zal dit grote impact hebben voor de Europese varkenssector. Als er extra heffingen komen op Europees varkensvlees en bijproducten, dan worden we de facto uit de markt geduwd in China”, zei Joris Coenen van het Belgian Meat Office van VLAM daar eerder over.

Ondertussen lopen er nog steeds gesprekken tussen Europese en Chinese onderhandelaars, maar vooralsnog zonder resultaat. Toch is De Europese Commissie (nog) niet ingegaan op verscheidene voorstellen van Chinese bedrijven om bijkomende heffingen op de import van elektrische auto's in de Europese Unie te vermijden. Het gaat bijvoorbeeld om prijsverbintenissen waaraan de Chinese bedrijven zich willen houden of om bepaalde minimumprijzen die ze willen respecteren. “We hebben bekeken of ze het schadelijke effect van de subsidies elimineren, en of ze doeltreffend gecontroleerd en afgedwongen kunnen worden. De Commissie heeft geconcludeerd dat geen enkel aanbod tegemoet kwam aan deze vereisten", aldus een woordvoerder van de Commissie.  

Desondanks zegt de Commissie te blijven openstaan voor "een onderhandelde oplossing”. Maar het is aan de Chinezen om een oplossing voor te stellen die het risico op schade voor de Europese industrie neutraliseert. In die context spraken vicevoorzitter en commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis de Chinese minister van Handel Wang Wentao elkaar recent nog in Brussel. 

De Europese importheffingen op Chinese wagens zijn aangekondigd, maar worden pas ten laatste begin november definitief, tenzij er verzet wordt aangetekend door een gekwalificeerde meerderheid van 15 lidstaten die ook 65 procent van de EU-bevolking vertegenwoordigen. Normaal stond er een stemming over de heffingen op de agenda van 25 september van het Trade Defense Instruments Committee, maar het punt is intussen van de agenda gehaald. De reden waarom, is niet duidelijk.

De nakende handelsoorlog tussen Europa en China zorgt evenwel voor onrust. Zo riep de Spaanse premier Pedro Sanchez tijdens een bezoek aan Shanghai de Europese Commissie nog op om de heffingen te herzien. Spanje is de grootste uitvoerder van varkensvlees in Europa en ziet in deze recente handelsescalatie een bedreiging voor zijn varkenssector. In Frankrijk zijn de cognacproducenten op straat gekomen, voor het eerst in ruim 25 jaar. Zij vrezen dat er een gemiddelde taks van 35 procent zal komen op de producten die zij uitvoeren naar China. De Chinese markt is goed voor een kwart van de cognacexport. Voor sommige merken gaat het zelfs om 60 procent van de jaaromzet.

Wat melk en varkensvlees ons vertellen over de nieuwe wereldorde
Uitgelicht
Op 20 augustus kondigde de Europese Commissie een nieuwe importheffing aan van 11 procent op in China vervaardigde Tesla’s. Chinese fabrikanten moeten aanmerkelijk meer betale...
27 augustus 2024 Lees meer

Bron: Belga / Politico / eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek