nieuws

Hageland zet landelijk karakter in de verf

nieuws
De provincie Vlaams-Brabant start een campagne om het Hageland bij het grote publiek beter bekend te maken en een meer landelijke streekidentiteit te ontwikkelen. Aanleiding is een enquête bij 2.000 Hagelanders waaruit blijkt dat ze de streek aangenaam om wonen vinden maar het verlies aan landelijk karakter betreuren.
4 oktober 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:13
Lees meer over:

De provincie Vlaams-Brabant start een campagne om het Hageland bij het grote publiek beter bekend te maken en een meer landelijke streekidentiteit te ontwikkelen. Aanleiding is een enquête bij 2.000 Hagelanders waaruit blijkt dat ze de streek aangenaam om wonen vinden maar het verlies aan landelijk karakter betreuren.

In een enquête van de provincie Vlaams-Brabant samen met Hageland+ bij 2.000 inwoners die opgroeiden in het Hageland werd gepeild naar de band met de streek. “Veertig procent voelt zich echt Hagelander”, licht gedeputeerde voor plattelandsbeleid Monique Swinnen toe.

“De inwoners zijn trots op het landelijk karakter, de mooie natuur en het afwisselend landschap van de streek. Landbouw, fruitteelt, streekproducten en het cultuurhistorisch erfgoed spelen daarbij een belangrijke rol. Toch vinden ze dat die landelijke identiteit langzaamaan verwatert door de vele inwijkelingen en de bijhorende verstedelijking. Daarenboven vinden ze dat er te weinig aandacht is voor hoeve- en streekproducten”, zegt Swinnen.

De resultaten van de enquête kunnen dienen als leidraad om de toerismestrategie te herbekijken. “Het aantal toeristen dat wij op bezoek krijgen is vrij klein”, stelt Swinnen. “Misschien is dit te wijten aan het feit dat onze troeven te weinig bekend zijn bij het grote publiek, zoals de inwoners in de enquête suggereren.”

Daarom start de provincie een campagne om de landelijke streekidentiteit meer in de verf te zetten. Naast thematische fiets-, wandel- en ruiterroutes worden ook toeristische arrangementen aangeboden rond landbouw en erfgoed, wordt de promotie en verkoop van streekproducten opgevoerd en wordt een streeklogo ontwikkeld. Concreet wordt bijvoorbeeld een mobiele marktstand ontwikkeld waarin de bezoeker de verschillende Hagelandse streekproducten kan ontdekken. De campagne loopt nog tot 2012.

Bron: Het Belang van Limburg/Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek