Groen! wil heroriëntering beleid biobrandstoffen
nieuwsNu de biobrandstoffensector in ons land in het sukkelstraatje zit, stelt Groen! voor om voortaan de eerste generatie biobrandstof enkel te gebruiken voor de productie van stroom en warmte in centrales of warmtekrachtinstallaties, en niet voor de productie van biodiesel of bio-ethanol voor wagens.
In een opiniestuk steken Bart Staes, Tinne Van der Straeten en Eloi Glorieux de draak met het beleid dat de voorbije jaren in ons land gevoerd werd op het vlak van biobrandstof. "Het is de ultieme afgang na jaren van aankondigingsbeleid door verschillende ministers en partijen. Er werden veel beloftes gedaan, terwijl er onvoldoende duidelijkheid was over de reële milieu-effecten", luidt het.
Reynders, Verhofstadt, Van Quickenborne en Bruno Tobback krijgen van Groen! de volle laag. Maar ook minister van Mobiliteit Katleen Van Brempt die de bussen deed rijden op biobrandstoffen, maar enkele maanden later op haar stappen terugkeerde en het gebruik van biobrandstof bij De Lijn verbood. Of Yves Leterme, die als minister-president "de Vlaamse landbouw ging redden door massaal in te zetten op energieteelten zonder er rekening mee te houden dat hiervoor in Vlaanderen de nodige ruimte ontbreekt".
De groene auteurs van het opiniestuk noemen zich "koele minnaars" van biobrandstof. "Biodiesel en bio-ethanol zijn nog altijd een keuze voor fossiele brandstoffen, met een scheutje bio. De hype rond biobrandstof vertroebelde de waarschuwingen voor de negatieve impact op de voedselvoorziening en de verregaande ecologische aanspraken van sommige energieteelten van de eerste generatie". Daarmee verwijzen Staes, Van der Straeten en Glorieux onder meer naar de productie van palmolie die ten koste gaat van de biodiversiteit.
Groen! wil dat de biobrandstof van de eerste generatie enkel nog gebruikt wordt voor de productie van stroom. Tegelijk kan volgens de partij verder onderzoek gebeuren naar de tweede generatie van biobrandstof op basis van energiegewassen die groeien op minder vruchtbare gronden, zoals bijvoorbeeld de jatropha-plant. Deze week liet Boeing nog verstaan dat het op middellange termijn heel wat heil verwacht van deze plant. "Maar ook hier blijven strikte garanties op ecologisch en sociaal vlak nodig", waarschuwt Groen!
De opinieschrijvers wijzen er tot slot op dat "stilaan een consensus groeit dat de groene auto's van de toekomst eerder hybride plug-ins of volledig elektrische wagens zullen zijn die tanken in laadstations met stroom van windmolens of van duurzame biomassa".
Bron: De Standaard