"Fair trade verliest geloofwaardigheid"
nieuws"De sector verliest zijn geloofwaardigheid door de wirwar van merken en labels", zegt UA-professor De Pelsmaecker. "De diverse aanbieders kunnen beter hun budget bundelen in plaats van elk op hun eigen eiland te zitten met oogkleppen op". In Groot-Britannië heeft een groot merk op die manier voor sommige artikelen acht procent van de markt kunnen veroveren. "Daar kunnen we in België alleen maar van dromen", aldus de professor.
De Pelsmaecker is voorstander van een overkoepelend Europees merk. "De sector moet veel groter worden om zijn stempel te kunnen drukken op internationale handelsrelaties". Dat die groei er komt, betwijfelt de professor. "Slechts tien procent is bereid om hogere prijzen te betalen voor eerlijke handel".
Die kleine groep van bewuste consumenten kan nu nog op verschillende manieren het geweten sussen. Bijvoorbeeld door biologische groenten te kopen. "De eigen gezondheid en leefomgeving krijgen nog altijd voorrang op de arme boer in Zuid-Amerika. Fair trade is een beetje te ver van ons bed en daarom moeilijk te verkopen", besluit De Pelsmaecker.
Lees ook: geVILT: Kleine Andesboeren hebben buik vol van vrijhandel
Bron: De Morgen