EU trekt opnieuw meer dan 100 miljoen uit voor promotie agrovoedingsproducten
nieuwsDe Europese Commissie zal in 2025 132 miljoen euro uittrekken om duurzame en hoogwaardige EU-agrovoedingsproducten te promoten, zowel binnen Europa als wereldwijd. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) kreeg voor tien campagnes financiering om onze Vlaamse producten in de kijker te zetten.
In 2025 bestaat het EU-promotiebeleid tien jaar. In deze periode financierde de EU meer dan 600 campagnes, met de gemeenschappelijke slogan 'Enjoy, it's from Europe'. “Deze campagnes hebben bijgedragen aan de reputatie van EU-agrovoedingsproducten binnen de Unie en daarbuiten", klinkt het bij de Unie. Het EU-promotiebeleid voor 2025 zal zich vooral richten op de creatie van nieuwe marktkansen voor EU-landbouwers en de bredere voedingsindustrie. Ook de huidige activiteiten worden blijvend ondersteund "De prioriteiten moeten wel aansluiten bij de overkoepelende doelen van duurzaamheid, concurrentievermogen en voedselzekerheid," luidt het.
Het budget wordt min of meer gelijk verdeeld tussen promotiecampagnes in landen buiten de EU (€ 63,4 miljoen) en binnen de EU (€ 58,6 miljoen). De Europese Commissie wijst landen met een hoog groeipotentieel buiten de EU aan als belangrijkste promotiedoelmarkten. Hieronder vallen onder meer China, Japan, Zuid-Korea, Singapore en Noord-Amerika. Het Verenigd Koninkrijk, goed voor twintig procent van de EU-agrovoedingsuitvoer, blijft eveneens één van de belangrijkste exportmarkten.
Europese kwaliteit
De campagnes op de interne Europese markt focussen zich op drie belangrijke doelen. Een eerste doel is het stimuleren van de consumptie van verse groenten en fruit. Daarnaast wil men de bekendheid en erkenning van duurzame en biologische producten vergroten. Ook de kwaliteitssystemen van de EU, zoals de beschermde geografische aanduiding (BGA) en de gegarandeerde traditionele specialiteit (GTS), wil men aan bekendheid laten winnen. “Momenteel beschermen deze systemen meer dan 3.500 namen van agrovoedingsproducten en dranken. Zo bewaren we ons Europese culturele en culinaire erfgoed, en garanderen we authentieke producten aan de consumenten”, licht de Commissie toe. Er werd ook tien miljoen euro apart gezet om in te grijpen bij ernstige marktverstoring, verlies van consumentenvertrouwen of andere problemen. Indien dit budget niet wordt gebruikt, wordt het herverdeeld naar programma’s in derde landen.
Vanaf januari volgend jaar zullen verschillende oproepen gelanceerd worden waar handels- en producentenorganisaties op kunnen intekenen. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) laat weten deze programma's in januari te zullen evalueren, maar tekende reeds dit jaar op verschillende dossiers in. VLAM zal dus al zeker tien EU-programma’s uitvoeren. Zes van deze promotiecampagnes zullen gericht zijn op aardappelproducten, groenten & fruit en varkensvlees. Van de tien EU-programma's die al zijn goedgekeurd, richten er vier zich op landen buiten Europa. De overige zes richten zich op Europese landen, met één campagneprogramma om verse aardappelen in België te promoten.

VLAM zet volgend jaar verder in op de ‘lekker van bij ons’-reflex
16 december 2024België in de verf
Een andere nieuwe campagne zal conferenceperen promoten bij Italiaanse voedingsprofessionals. "Tot voor kort was Italië één van de grotere perenproducenten in Europa, maar de gevolgen van de klimaatverandering hebben een grote negatieve impact", aldus VLAM. "Deze situatie biedt kansen voor onze conferencepeer, die steeds verder groeit in areaal en productie. Via evenementen, advertenties en proeverijen zullen we de populariteit in het buitenland stimuleren. In de communicatie benadrukken we de hoge kwaliteit, premium smaak en duurzaamheid van conference."
Buiten het Verenigd Koninkrijk zal VLAM niet meteen campagnes opstarten in de landen die door de Europese Commissie als landen met hoog groeipotentieel worden aangeduid. "Voor verre bestemmingen buiten de EU geldt dat we alleen markten onderzoeken waarvoor onze exporteurs specifieke interesse tonen en ons expliciet vragen om prospectie te doen", klinkt het. VLAM geeft aan dat deze campagnes slechts kunnen gebeuren na grondig onderzoek naar het marktpotentieel. In het Verenigd Koninkrijk worden alvast wel campagnes uitgevoerd voor vlees, verwerkte aardappelen, groenten en fruit.
