header.home link

"Een braadkip voor 2,39 euro, willen we dat?"

15 februari 2021

Een advertentie waarin supermarktketen Lidl uitpakt met een stuntprijs van 2,39 euro voor een verse braadkip van Belgische oorsprong, deed Isabel Albers, hoofdredacteur van De Tijd, de wenkbrauwen fronsen. “Een kip voor 2,39 euro, echt, willen we dat?”, vroeg ze zich af. Voor de krant genoeg reden om te bekijken welke impact deze dumpingprijzen hebben op de landbouwers.

Lees meer over:
afbeelding

‘Lidl. Nu nog goedkoper dan Lidl’, dat is de slogan van de nieuwe reclamecampagne waar de supermarkt sinds kort mee uitpakt. “Bij Lidl breken we elke dag ons hoofd hoe we jou nog lagere prijzen kunnen aanbieden. Door te concurreren met onszelf natuurlijk. Zo wordt Lidl nog goedkoper voor de producten die jij het meest koopt”, zo klinkt het op de website van de supermarktketen waar alle producten te vinden zijn die blijvend goedkoper zijn.

Het gaat niet alleen om een verse braadkip die 17 procent goedkoper is: van 2,89 euro per kip naar 2,39 euro. Omgerekend gaat het om 1,15 euro per kilo. Ook malse kippenboutfilets worden aangeprezen aan 3,79 euro voor een halve kilo in plaats van 4,99 euro (-24%). Kippenfiletreepjes dalen van 4,99 euro voor 500 gram naar 4,59 euro en kippenonderbouten kosten bij Lidl voortaan nog 2,39 euro voor 600 gram in plaats van 2,55 euro. Maar ook rund- en varkensvlees is permanent verlaagd in prijs. Het gaat onder meer om steak, koteletten, stoofvlees en americain.

Bij De Tijd verslikte men zich in de koffie toen ze de advertentie van Lidl zagen en dus trok de krant op onderzoek. “De Belgische pluimveehouders zien de prijzen voor hun kippen al jaren dalen. De prijs per kilo levende kip bedroeg vorig jaar gemiddeld 79 eurocent, exclusief de kosten voor slachten, transporteren en verhandelen van kippen. De boeren kregen daarmee het laagste bedrag in meer dan een decennium, blijkt uit gegevens van de nationale prijzencommissie van het levend pluimvee in Deinze”, luidt de conclusie.

De prijzen vandaag zijn inderdaad de hoogste in lange tijd, maar de veevoederprijzen zijn ook fors gestegen

Landsbond Pluimvee

Dumpingprijzen

Bij de Landsbond Pluimvee erkennen dat de prijzen die Lidl hanteert dumpingprijzen zijn die zorgen dat pluimveehouders amper kunnen overleven. “Een boer heeft, zonder afschrijvingen, 75 cent per kilo nodig om uit de kosten te komen”, legt Martijn Chombaere, beleidsmedewerker van de Landsbond, uit. Hij wijst erop dat landbouwers met deze zeer lage marges proberen te overleven door grotere volumes te draaien en dan komen de zogenaamde megastallen om de hoek loeren.

Waar vorig jaar gemiddeld 79 cent per kilo levende kip werd betaald, zijn de prijzen op dit moment relatief goed. Volgens de nationale prijzencommissie werd de afgelopen weken 90 eurocent per kilo betaald. “De prijzen zijn inderdaad de hoogste in lange tijd, maar de veevoederprijzen zijn ook fors gestegen. Daardoor blijven de marges van de pluimveehouders erg klein”, verduidelijkt Chombaere. Tegelijk verwacht de Landsbond Pluimvee dat de prijzen de komende weken weer zullen dalen.

Want de prijsstijging die recent te zien is, is een gevolg van twee tijdelijke fenomenen. Enerzijds waren er de uitbraken van vogelgriep in ons land en de beperkende maatregelen die daardoor golden. Veel Belgische pluimveehouders lieten hun stallen daarom tijdelijk leegstaan, terwijl anderen hun slachtkippen vervroegd hebben afgevoerd. Een tweede factor is de tijdelijke sluiting van de grenzen van de Europese Unie voor kippen uit het belangrijkste aanvoerland Oekraïne dat ook met vogelgriep kampt.

Het gestegen thuisverbruik tijdens de coronapandemie kan de gedaalde vraag bij de ambulante verkoop en in het verwerkingssegment niet compenseren

Boerenbond

Forse financieringslast

Ook Boerenbond deelt de visie dat de heropleving van de prijzen slechts tijdelijk is. Nochtans kon de sector tot het voorjaar van 2020 bogen op een aantal goede pluimveejaren. “Maar als gevolg van de gunstige conjunctuur investeerden veel braadkippenhouders in nieuwe stallen en ook een aantal jonge pluimveehouders zag een toekomst weggelegd in de pluimveesector. Het gevolg is dat onze braadkippensector ten opzichte van het buitenland zeer performant is geworden, maar de financieringslast op de bedrijven is wel fors toegenomen”, klinkt. De moeilijke prijsvorming van het afgelopen jaar heeft de rendabiliteit volgens Boerenbond zwaar onder druk gezet.  

Maar dat is niet alles, ook de coronamaatregelen liggen de sector zwaar op de maag. “Aanvankelijk werd gedacht dat de vraag naar pluimveevlees door de maatregelen zou aantrekken, maar dat gebeurde onvoldoende. Het gestegen thuisverbruik kon de gedaalde vraag bij de ambulante verkoop en in het verwerkingssegment niet compenseren. Samen met een moeilijker lopende export naar landen buiten de EU zorgde dit ervoor dat de braadkippenprijzen bij ons fors daalden”, legt Wouter Wytynck, pluimvee-expert bij Boerenbond, uit.

We betalen de prijsreductie met ons eigen marketingbudget. Onze leveranciers krijgen een vaste prijs

Lidl

In een reactie aan De Tijd beklemtoont Lidl dat het de prijsreductie in de supermarkt met zijn eigen marketingbudget betaalt en dat zijn leveranciers een vaste prijs krijgen.

Bron: De Tijd / Boer & Tuinder

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek