Delhaize voert zevende prijsverlaging door in twee jaar
nieuwsDelhaize heeft meer dan 1.000 producten van nationale merken in prijs verlaagd. Het is de zevende prijsverlagingscampagne van de winkelketen in twee jaar. "Deze sterke prijsdalingen zijn mogelijk dankzij onze aanhoudende focus op kostenbesparingen en efficiëntie en de verbetering van onze aankoopvoorwaarden", zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België in De Standaard.
De gemiddelde prijsdaling van de nieuwe campagne bedraagt 6 procent, met uitschieters tot 19 procent, aldus Delhaize België. Deze prijsverlagingen zijn goed nieuws voor de consument, maar niet iedereen is er onverdeeld gelukkig mee. Ruim 120 franchisenemers onder hen hebben zich verenigd in een belangenfront om bij Delhaize hun grieven aan te kaarten voor onder meer de steeds dalende brutomarges.
Volgens supermarktwatcher Jorg Snoeck van de nieuwsbrief RetailDetail moeten sommige uitbaters wekelijks tientallen producten met een negatieve marge verkopen. “Deze week zouden het er naar schatting een 20-tal zijn. Gemiddeld draaien de winkels een brutomarge van rond de 18 procent, waar na aftrek van de bijdragen voor transport en reclame nog zo’n tien procent overblijft. En daar moeten dan nog de eigen kosten af, zoals de eventuele huur van het winkelpand, het personeel, de elektriciteit, enzovoort”.
Al laten sommige franchisenemers zich ook positief uit over de nieuwe prijzenpolitiek van Delhaize. “Die prijsdalingen hebben een positief effect op de verkoop. We zijn daar dus niet slechter van geworden. Delhaize is trouwens professioneel genoeg om onze marges in de gaten te houden”, klinkt het bij Sam Van Herpe, eigenaar van de AD Delhaize in Galmaarden.
Delhaize België telde eind 2010 805 winkels. De keten realiseerde vorig jaar een omzet van 4,8 miljard euro en een marktaandeel van 26,3 procent.
Bron: Belga/De Standaard