nieuws

Delhaize start met 'low cost'-winkel

nieuws
De groep Delhaize is van plan om in België met een 'low cost'-winkel van start te gaan. Dat werd donderdag vernomen in de marge van de voorstelling van de strategie voor 2009. De opening van deze winkel - die niet de naam of het logo van Delhaize zal dragen - is gepland op 22 januari in Gembloers, in de provincie Namen. "Deze winkel zal gebaseerd zijn op eenvoud, zowel in de presentatie als in het productaanbod. Het assortiment zal er veel beperkter zijn", aldus Denis Knoops, verantwoordelijke voor het project.
11 december 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:06
De groep Delhaize is van plan om in België met een 'low cost'-winkel van start te gaan. Dat werd donderdag vernomen in de marge van de voorstelling van de strategie voor 2009. De opening van deze winkel - die niet de naam of het logo van Delhaize zal dragen - is gepland op 22 januari in Gembloers, in de provincie Namen. "Deze winkel zal gebaseerd zijn op eenvoud, zowel in de presentatie als in het productaanbod. Het assortiment zal er veel beperkter zijn", aldus Denis Knoops, verantwoordelijke voor het project.

In de winkel zullen 25 mensen werken. De overgrote meerderheid wordt lokaal gerekruteerd. "We zijn er begonnen met een wit blad. Het gaat echt om een proefproject waarvoor een kmo wordt opgericht onafhankelijk van de groep-Delhaize", aldus de verantwoordelijke. Een gelijkaardig systeem waarbij een winkel uit het bestaande paritair comité werd gelicht via de oprichting van een aparte vennootschap, werd eerder al gebruikt bij Carrefour. Dat zorgde toen voor heel wat protest bij de vakbonden, omdat de arbeidsvoorwaarden minder gunstig zijn. "Maar wij werken samen met de vakbonden. We voeren een positieve en rationele dialoog", verklaarde Knoops hieromtrent.

Volgens hem is de eerste bedoeling van dit nieuwe winkelconcept "om te leren". Meer details wilde hij niet kwijt. Los van dit project, stelde Delhaize donderdag zijn strategie voor het volgende jaar voor. De bedoeling is om de efficiëntie, commerciële aantrekkingskracht en het beheer te verbeteren. Concreet zal het plan Excel 2008-2010 worden voortgezet. "We willen alles in het werk stellen opdat de klant tevreden zou zijn over elk van onze winkels, waarbij hij het gevoel heeft een goede winkelervaring op al deze punten achter de rug te hebben", verwoordde Michel Eeckhout, gedelegeerd bestuurder van Delhaize België.

In 2008 lag de nadruk van de promotiecampagne nog op de prijs. Volgend jaar wordt de consument met al zijn voorkeuren in het middelpunt van de belangstelling geplaatst. "We willen voordeel halen uit de segmentatie van de klanten en tegelijk onze prijsperceptie en de perceptie prijs-kwaliteit verbeteren". De groep gaat ook het potentieel van haar huismerk "maximaliseren", de efficiëntie van de winkels herbekijken - meer bepaald via nieuwe kassasystemen - en milieubesparende maatregelen nemen.

In september 2009 jaar zal een nieuwe opslagplaats voor verse producten in gebruik worden genomen. Die vertegenwoordigt een investering van 26 miljoen euro. Aan het einde van het derde kwartaal telde Delhaize 720 winkel in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, vier in Duitsland en één in Frankrijk. De omzet van Delhaize België bedroeg het voorbije jaar 4,4 miljard euro bij een marktaandeel van 25,7 pct. Delhaize stelt ongeveer 18.000 mensen tewerk.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek