nieuws

Delhaize start met discount in België

nieuws
Delhaize gaat een nieuwe keten van discountwinkels openen. De eerste winkel komt begin januari in Gembloers in de provincie Namen. Het nieuwe concept zal volgens Delhaize niet lijken op de reeds bestaande discounts Colruyt, Aldi, Lidl. Het wordt een mengeling van de ervaringen van de drie merken van de groep. Delhaize stapte in 1998 uit de discountsector, na de sluiting van 45 Dial-winkels. Voormalig Delhaize-voorzitter Arthur Goethals gaf onlangs nog toe dat het falen van Dial een gemiste kans was voor de groep.
17 oktober 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:05
Delhaize gaat een nieuwe keten van discountwinkels openen. De eerste winkel komt begin januari in Gembloers in de provincie Namen. Het nieuwe concept zal volgens Delhaize niet lijken op de reeds bestaande discounts Colruyt, Aldi, Lidl. Het wordt een mengeling van de ervaringen van de drie merken van de groep. Uitbater wordt de nv Smart Food Shopping, een volle 100 procent-dochter van Delhaize Group. Het gaat dus niet om een franchisewinkel. Over de nieuwe winkelnaam is volgens het bedrijf "nog geen beslissing gevallen". Voorlopig zou het bij die ene discountwinkel in Gembloers blijven. Het succes ervan zal bepalend zijn voor het uitrollen van het concept naar meerdere vestigingen in ons land.

Het idee is gebaseerd op de Amerikaanse Food Lion Stores en op de succesvolle ervaring bij de herinrichting van de Hannaford-winkels in de VS. Concreet zal het om een kleine winkel gaan in oppervlakte, met de nadruk op voedingsproducten aan lage prijzen. De introductie van het nieuwe concept komt niet echt als een verrassing. De timing wel. Afgelopen zomer maakte gedelegeerd bestuurder Olivier Beckers van Delhaize bekend dat de warenhuisgroep in Griekenland een proefproject zou beginnen op basis van de Amerikaanse discountformule. Amper drie maanden later is de beslissing rond om ook in België te beginnen, als tweede land in Europa. Dat is sneller dan door Beckers was aangegeven.

Toch gaat het om een logische stap. De discountwinkels zijn in België goed voor 40 procent van de markt. Delhaize is in dat segment al jaren de grote afwezige speler. In de eigen discountwinkels zou Delhaize een bijkomende afzetmarkt vinden voor de bestaande lageprijzenproducten uit eigen huis, de 365-producten. Het assortiment 365, dat een afspiegeling moet zijn van het aanbod dat te vinden is in een Aldi-winkel, is inmiddels uitgebouwd tot 550 referenties. Volgend jaar moeten dat er meer dan 700 zijn.

Toch blijven ze bij Delhaize voorzichtig met de discountformule, na de mislukking van Dial. Die harddiscounter werd in de jaren '70 in ons land gelanceerd om de komst van Aldi af te blokken. Uiteindelijk moest de groep er eind jaren negentig de stekker uittrekken, na aanhoudend tegenvallende resultaten. In 1997 werd een punt gezet achter de Dial-keten, die deels omgevormd werd tot Tom& Co-winkels.

Voormalig Delhaize-voorzitter Arthur Goethals gaf onlangs nog toe dat het falen van Dial een gemiste kans was voor de groep. "Een discountformule in de portfolio zou een sterkte opgeleverd hebben voor onze basismerken 365".(KS)

Bron: Belga/De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek