Delhaize kondigt nieuw rondje prijsverlagingen aan
nieuwsDelhaize heeft de prijzen van 300 merkproducten ‘langdurig verlaagd’. Het gaat om prijsverlagingen van 10 tot 23 procent in de afdeling drogisterij en parfumerie. De concurrentie reageert, maar een prijzenoorlog blijft voorlopig uit. “Dat is ook niet onze bedoeling”, reageert Delhaize. “We hebben gewoon betere inkoopvoorwaarden kunnen onderhandelen en hebben onze kosten gedrukt.”
Met advertenties in kranten en tijdschriften maakt Delhaize zijn prijsverlaging bekend. Dit ongeveer een week nadat Carrefour zijn nieuwe campagne ‘Goedkopen kan je ook bij Carrefour’ lanceerde, waarmee de keten ook de weg van de lage prijzen heeft betreden. “We konden beter inkopen, en hebben de efficiëntie in onze winkels verbeterd, waardoor de kosten lager liggen”, verklaart Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver de prijsverlagingen in De Standaard.
De concurrentie reageert, maar een prijzenoorlog blijft voorlopig uit. “Delhaize heeft goed gekeken naar onze prijzen, en blijft er bij de meeste producten mooi één cent boven”, klinkt het bij Colruyt. De keten maakt zich sterk nog steeds de laagste prijzen aan te bieden. Bij Carrefour en Lidl zegt men aandachtig de prijzen op te volgen, en te reageren waar nodig. Daarbij mikt Carrefour niet op een lagere prijs, maar een gelijke prijs. Bij Makro wordt dan weer terughoudend gereageerd. “Dat Delhaize zijn prijzen verlaagt, wil nog niet zeggen dat ze goedkoper worden dan hun concurrenten”, luidt het in Het Laatste Nieuws.
Delhaize zegt zelf niet de ambitie te hebben om onder de prijs van Colruyt te zakken. “Dat is hún strategie. Die van ons focust op kwaliteit, service, een groot assortiment én een lage prijs”, stelt Dekelver. Ook retail-expert Xavier Gellynck van UGent betwijfelt dat Delhaize een nieuwe prijzenoorlog wil ontketenen. “Ze jagen niet op bodemprijzen. Bovendien gaat het slechts om een prijsverlaging voor 300 van de 5.000 producten”, stelt hij in Het Laatste Nieuws.
Voor de winst van de supermarkten veranderen deze prijsdalingen volgens Gellynck niets. “Zij voeren gewoon om de beurt de druk op dezelfde leveranciers op. Alleen de consument profiteert hiervan.” Consumentenorganisatie Test-Aankoop reageert dan ook tevreden. Al verdenkt de organisatie de ketens ervan met deze acties bewust in te spelen op de verklaringen van minister van Economie Vande Lanotte dat A-merken in België vaak 10 procent duurder zijn dan in het buitenland. “De timing van deze acties kan bijna geen toeval zijn”, klinkt het in Gazet van Antwerpen.
Dit is niet de eerste keer dat Delhaize zijn prijzen ‘langdurig verlaagd’. De keten besloot enkele jaren geleden dat het af moest van zijn dure reputatie. Door vervolgens regelmatig prijsverminderingen op een reeks producten aan te kondigen, werd de prijzenkloof met de concurrentie kleiner.
Bron: De Standaard/Het Laatste Nieuws/Gazet van Antwerpe
Beeld: Delhaize