Delhaize België in 2010 primus van de groep Delhaize
nieuwsDelhaize België heeft vorig jaar een uitstekende bijdrage geleverd aan de groepsresultaten van de supermarktketen. Zo kende de keten in België de grootste omzetstijging in zeven jaar en steeg de bedrijfswinst met meer dan een kwart, veruit de beste prestatie binnen de groep. Dat is donderdag gebleken uit de jaarcijfers van Delhaize Groep.
Delhaize realiseerde in 2010 in België een bedrijfswinst van 236 miljoen euro, 28 procent meer dan het jaar ervoor. De omzet steeg tot 4,8 miljard euro, een stijging met 4 procent of "de hoogste jaarlijks vergelijkbare omzetgroei van de laatste zeven jaar". Ook de bedrijfsmarge verbeterde. Delhaize België eindigde het jaar met een marktaandeel van 26,3 procent.
De volledige Delhaize groep - waarin de Verenigde Staten het belangrijkste segment vormen - haalde in 2010 een nettowinst (groepsaandeel) van 574 miljoen euro, bijna 12 procent meer dan in 2009. De omzet van de 2.800 winkels steeg met iets minder dan 5 procent tot 20,8 miljard euro.
"2010 was het eerste jaar van ons strategisch 'New Game Plan'. We hebben dit jaar onze prijscompetitiviteit verbeterd, onze bedrijfskosten met succes onder controle gehouden, onze groei in nieuwere activiteiten opgedreven en onze sterke bedrijfsmarge bewaakt", verklaarde afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers.
Supermarktketen Delhaize zal de nieuwe prijzenstrategie die ze in 2010 heeft aangenomen, blijven volgen in 2011. Volgens Delhaize stegen de prijzen van de producten in de Belgische Delhaize-winkels minder sterk dan op nationaal niveau. De grootste verschillen noteerde de supermarktketen in 2010 bij fruit, dat bij Delhaize 9,2 procent goedkoper werd, tegenover 1,8 procent op nationaal niveau, melk (-6,2% tegenover -0,2%) en brood (+0,6% tegenover +3%).
"Als wij spreken over prijsdalingen, dan gaat het niet over een discours, maar over daden", verzekerde Beckers. Om de prijzenstrategie voort te kunnen zetten, rekent Delhaize op efficiëntieverhogingen en op differentiatie via de eigen merken. "We liggen op schema om onze ambitieuze doelstelling, jaarlijks 500 miljoen euro bruto kostenbesparingen, te halen tegen eind 2012", aldus Beckers.
Bron: Belga