Delhaize België heeft moeilijk jaar achter de rug
nieuwsIn 2011 zag Delhaize Group zijn omzet stijgen met 1,3 procent tot 21,1 miljard euro. De nettowinst daalde daarentegen met 17,4 procent tot 475 miljoen euro. In België heeft de groep een zwaar jaar achter de rug. Zowel de omzet (gecorrigeerd) en de winst als het marktaandeel boerden achteruit. In 2012 zal de groep in België vooral focussen op het optimaliseren van het winkelnetwerk en verdere prijsdalingen.
De opbrengstengroei van de totale groep was vooral het gevolg van een sterke groei in Zuidoost-Europa en Azië. Daar steeg de omzet met 32,0 procent tot 2,5 miljard euro. Ook in de Verenigde Staten realiseerde de groep een kleine groei. De omzet steeg er met 2,2 procent tot 13,8 miljard euro.
Voor België kon het bedrijf minder goede resultaten voorleggen. Delhaize België realiseerde in 2011 slechts een omzetgroei van 0,9 procent tot 4,8 miljard euro, en dit voornamelijk als resultaat van de groei van het netwerk. De groep breide het netwerk vorig jaar immers uit met 16 winkels, tot een totaal van 821 winkels. Gecorrigeerd voor deze uitbreiding zou de omzet in 2011 zelfs gedaald zijn met 0,6 procent. Ook het marktaandeel en de onderliggende bedrijfswinst daalden, met respectievelijk een halve procent tot 25,8 procent en 2,3 procent tot 231 miljoen euro.
Volgens Pierre-Olivier Beckers, CEO van de groep, is dit te wijten aan de moeilijke economische context en de toenemende concurrentie. Meer concreet zouden de stijging van de loonkosten en de hoge inflatie op de marges hebben gedrukt.
Dit jaar zal de groep zich in België vooral focussen op het opfrissen en aantrekkelijker maken van de winkels en op verdere prijsverlagingen. De groep plant bovendien nog nieuwe winkels, vooral Proxy’s en zelfstandige winkels, maar hoeveel wordt voorlopig niet bekendgemaakt. Wereldwijd zou het gaan om 200 tot 230 nieuwe verkooppunten. Na de sluiting van 146 winkels in het kader van de optimalisatie van het winkelnetwerk en in het kader van de lopende activiteiten, zal dit resulteren in een netto toevoeging van 20 tot 50 winkels tegen eind 2012.
Delhaize wil zich daarenboven in 2012 nog meer toeleggen op de regio Zuidoost-Europa en Azië, meer bepaald in de Balkanlanden waar nog geen sprake is van een ‘mature markt’ en het groeipotentieel dus nog groot is.
Meer info: Delhaize Group
Bron: Belga/eigen verslaggeving