Danone ziet verkoop zuivelproducten stijgen
nieuwsHet Franse zuivelconcern Danone heeft de omzet in het eerste halfjaar met zeven procent weten op te voeren naar 8,364 miljard euro. Het operationeel inkomen steeg met twee procent naar 1,28 miljard euro. De groei in verse zuivelproducten werd vooral buiten Europa gerealiseerd, al behaalt Danone meer dan de helft van haar omzet nog steeds in Europa.
De afdeling verse zuivel, die ongeveer een miljard euro meer omzet boekte dan de afdelingen waters, baby- en medische voeding, zag in de eerste helft van 2010 de omzet met 7,1 procent stijgen tot 4,76 miljard euro. In volume bedroeg de toename meer dan negen procent, maar de eerder aangekondigde prijsverlagingen snoepten daar in waarde 2,7 procent vanaf. De groei werd voornamelijk gerealiseerd in de VS, Brazilië, Mexico, Argentinië en Japan.
Het zwaartepunt van de verkopen van Danone ligt in Europa met een omzet van 4,7 miljard euro. De omzetstijging is hier met 1,7 procent wel veel beperkter dan de stijging in Azië (+13,8% naar 1,16 miljard euro) en in de rest van de wereld (+16% naar 2,5 miljard euro).
Danone verhoogt ook de verwachtingen voor 2010. "Onze halfjaarcijfers bevestigen de goede start van 2010. Wij blijven investeren in landen, producten en merken met een sterk potentieel zoals babyvoeding in Azië en zuivelproducten in de VS, Brazilië en Rusland. In Rusland biedt de samenwerking met Unilever nieuwe mogelijkheden in groeimarkten", zei Danone-topman Franck Riboud.
Bron: Agrarisch Dagblad