Coronavirus stuwde thuisconsumptie groenten en fruit omhoog

De Belg consumeerde vorig jaar meer groenten en fruit. Dat blijkt uit een bevraging van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium bij een panel van 6.000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Toch eten de Belgen nog steeds te weinig groenten en fruit. Daarom zet VLAM een nieuwe tv-campagne op poten.

3 mei 2021  – Laatst bijgewerkt om 3 mei 2021 15:34
Lees meer over:

Wegens de coronacrisis moest de Belg noodgedwongen meer thuis consumeren. De voedingsbestedingen in de retail namen dan ook met 12 procent toe. Ook de thuisconsumptie van groenten en fruit kende in 2020 een toename. Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld 40 kilogram verse groenten tegenover 36 kilogram in 2019 (+11 procent). Het thuisverbruik van fruit steeg van 43 kilogram in 2019 naar 45 kilogram in 2020 (+4 procent).

De nummer één in de groentekorf bleef de tomaat (5,51 kilo), gevolgd door de wortel (5,04 kilo) en ajuin (3,87 kilo). In de fruitkorf bleef de banaan (7,42 kilo) koploper voor de appel (7,33 kilo) en sinaasappelen (6,09 kilo).

vlam-campagne-groente-fruit-2021-680

Ondanks de stijging eet de Belg nog steeds te weinig groenten en fruit. Daarom lanceert VLAM een nieuwe tv-campagne om groenten en fruit van bij ons extra in de kijker te zetten. De campagne kadert bovendien in het initiatief van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) om 2021 uit te roepen tot Internationaal Jaar van de Groenten en Fruit.

De tv-campagne zal in mei en september te zien zijn op heel wat zenders in Vlaanderen en Wallonië.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek