“Consument weet niet meer dat bomen in het najaar geplant moeten worden”

Dit weekend vindt de nationale boomplantdag plaats, een door VLAM georganiseerd evenement waarmee het najaar als ideale boomplantseizoen wordt aangeduid. “Deze kennis is voor een stuk verloren gegaan bij de consument. Er komen in de zomer bij ons mensen voor haagplanten”, vertelt Kim Vanhulle van boomkwekerij De Bruyn. VILT bezocht de boomkweker die goede tijden beleefde tijdens corona, maar nu de markt ziet haperen. Door de stijgende kosten voor levensonderhoud houden consumenten de hand op de knip. Op lange termijn ziet de sector volop kansen in de bestrijding van de klimaatopwarming.

9 november 2022  – Laatste update 10 november 2022 7:51
Lees meer over:
Boomkwekerij De Bruyn lost camion met bomen2

Groen van bij Ons, het marketingplatform voor de sierteelt van Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), organiseert op zaterdag 12 november de Nationale Boomplantdag. De organisatie roept alle tuineigenaars op om een boom, struik, haagplant of vaste plant te planten in de tuin. “De herfst is hét ideale moment om te planten”, klinkt het bij de organisatie. “In het najaar is de grond nog relatief warm en vochtig, perfecte omstandigheden om een boom of tuinplant te planten. Bovendien heeft de plant voldoende tijd om wortels te ontwikkelen voor de winter er aankomt, waardoor die het nieuwe tuinseizoen kan starten met een stevige voorsprong, groter wordt en mooier bloeit dan een plant die pas in het voorjaar de grond in gaat.”

De reden voor de promotiecampagne is dat veel mensen niet meer weten dat het najaar het beste moment is om bomen te planten. “Mensen gaan in hun tuin werken? Als het mooi weer is”, vertelt Lucien Verschoren, voorzitter boomkwekerij van de Vlaamse sierteeltfederatie AVBS. Hij schaart zich daarom ook volledig achter de actie van VLAM die bovendien de schijnwerpers ook op de boomkwekerij richt.

Kim Vanhulle van Boomkwekerij De Bruyn

Mindere vraag na tropenjaren

Dat lijkt de sector momenteel wel te kunnen gebruiken. De boomkwekerij kende tijdens corona een aantal zeer goede jaren toen mensen tijdens de lockdowns buitengewoon veel tijd in hun tuin doorbrachten. “Voor ons was de coronacrisis eigenlijk geen crisis, de periode zorgde net voor een flinke opleving van de vraag”, vertelt Kim Vanhulle die samen met haar man Thierry De Bruyn Boomkwekerij De Bruyn in het Vlaams-Brabantse Begijnendijk runt. “Momenteel loopt het wat minder met de verkoop.”

De slechtere verkoop hangt volgens haar samen met het feit dat mensen tijdens corona net de tijd hadden om hun tuin te herinrichten en voorlopig dus klaar zijn. “Bovendien leven we in onzekere tijden en knaagt de inflatie aan de koopkracht van mensen. Daardoor willen ze investeringen in de tuin wel eens uitstellen.”

Volgens Verschoren speelt ook de oorlog in Oekraïne hierbij een rol. Niet alleen lijkt het conflict de inflatie aangewakkerd te hebben, het was er ook verantwoordelijk voor dat Rusland als afzetgebied wegviel. “Op deze manier is tot 10 procent van de afzetmarkt verloren gegaan, producten die nu deels op onze markt terecht kwamen.” Tel daarbij op de sierteeltproducten uit Polen en andere Oost-Europese landen, die ook voor Rusland bestemd waren, en een prijsdaling is begrijpelijk.

Zowel Verschoren als Vanhulle denken dat de terugval tijdelijk van aard is. Zij wijzen op het enorme potentieel van de boomkwekerij in het aanpakken van het klimaatprobleem. In Duitsland alleen al heeft bijvoorbeeld de vegetatie erg te lijden gehad onder de droogte en zijn twee miljard vervangingsbomen nodig, weet Verschoren. “Groen speelt een centrale rol in de klimaatdiscussie en bij het creëren van een aangename woonomgeving. De aanleg van bomen en planten staat hierdoor bij veel gemeenten hoog op de agenda.”

Boomkwekerij De Bruyn laadt camion met bomen
Boomkwekerij De Bruyn lost camion met bomen

Plantje bijdragen aan behoud aardbol

Niet alleen overheden, maar ook consumenten zijn zich steeds meer bewust van het belang van bomen. “Er is een grote mate van besef dat mensen een eigen bijdrage kunnen leveren aan het klimaatprobleem door een boom te planten”, stelt Vanhulle. Naast de boomkwekerij runt het echtpaar sinds twee jaar ook een plantencentrum in Holsbeek waardoor ze nog meer feeling met de consumentenmarkt hebben.

De roots van de boomkwekerij gaan terug naar de grootvader van Thierry De Bruyn. “Vervolgens heeft het familiebedrijf een generatie overgeslagen”, vertelt Kim. “De ouders van Thierry hebben nooit een boomkwekerij gehad, maar bij Thierry zat de passie er van jongs af aan in om het beroep van zijn grootvader voort te zetten.” Inmiddels telt het bedrijf 150 hectare en teelt het 1.200 variëteiten, vaak grotere bomen die in sommige gevallen tot 25 jaar op het bedrijf staan voordat ze verkocht worden. Behalve consumenten verkoopt het bedrijf vooral aan stedelijke groenvoorzieners, tuinaanleggers en handelaars.

Volgens de onderneemster speelt de boomkwekerij niet alleen een belangrijke rol bij de productie van bomen die onder andere moeten bijdragen tot CO2-captatie, verkoeling en meer biodiversiteit in onze steden. Ook zijn de boomkwekers belangrijk voor het creëren van de bomen van de toekomst. “Wij telen op onze kwekerij zowel inheems als niet-inheemse rassen. De niet-inheemse rassen zouden door de klimaatverandering op termijn wel meer toekomst kunnen hebben dan de inheemse. Sommige inheemse rassen hebben het nu immers al erg moeilijk.

Boomkwekerij De Bruyn
Boomkwekerij De Bruyn -assortiment

Kennisniveau loopt achteruit

Ook Vanhulle merkt een teruglopende kennis bij consumenten van de boomteelt of het tuinieren. “Bij het tuincentrum krijgen wij in de zomer bijvoorbeeld regelmatig mensen die vragen naar haagplanten. Zij weten niet dat het najaar het beste moment is om te planten of herplanten.” Ook bij sommige groenvoorzieners loopt de kennis achteruit waardoor ze bijvoorbeeld de ondergrond niet goed prepareren voordat ze een nieuwe boom bestellen.

Dit heeft tot gevolg dat de boom na aanplanting het moeilijk heeft en somt afsterft waardoor er een nieuwe boom nodig is. Op zich een goed business model voor de boomkwekerij. Of toch niet? “Zeker niet”, antwoordt de Vlaams-Brabantse resoluut. “Mensen zouden kunnen denken dat het aan de kwaliteit van onze bomen ligt. Dit terwijl wij kwaliteit juist erg hoog in het vaandel dragen. Wij gebruiken geen chemische bestrijdingsmiddelen en hebben zelden insleep van ziektes.”

Met de actie van VLAM wordt niet alleen de consument komende zaterdag bij de hand genomen naar de tuin, wat uiteindelijk ook ten goede komt aan de boomkwekerij. Geen overbodige luxe bij de huidige droogteperiodes. “Een boom die in het najaar geplant is, begint met een voorsprong aan het voorjaar en kan dus ook beter tegen droge periodes”, benadrukt Verschoren van AVBS.

Praktische tips voor boom planten

VLAM voert de campagne voor boomplantdag via de kanalen van groenvanbijons.be. Op dit platform vind je tal van praktische tips om aan de slag te gaan. Tuincentra en boomkwekerijen kunnen gebruikmaken van het beeldmateriaal op het platform om de actie bekend te maken.

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek