Consument kijkt naar meer dan prijs alleen
nieuwsDe huidige economische situatie leidt tot onzekerheid in de toekomst. Om dat probleem het hoofd te bieden trachten consumenten hun uitgaven meer in de greep te krijgen. Ze plannen hun aankopen meer dan voorheen, kopen alleen als ze dit voor zichzelf kunnen rechtvaardigen en stellen een aankoop vaker uit.
Uit een studie van Netto, die in oktober 2008 werd uitgevoerd, blijkt dat 72 procent van de Belgen gelooft dat hun koopkracht verminderd is, maar slechts 40 procent heeft zijn gedrag aangepast. Mensen zoeken waarde in elke aankoop. Aankopen die geen beloning met zich meebrengen, zoals zich goed voelen of iets bereiken, worden als negatief beschouwd. Naast de goed gevoel factor is geld uitgeven aan familie en andere geliefden een tweede drijfveer om geld te spenderen. Als het op de kinderen aankomt, en wat zij willen of nodig hebben, wil de Belg niet besparen.
Opmerkelijk is ook dat de consument vasthoudt aan bepaalde gewoontes en merken. We blijven de merken kopen die deel uitmaken van onze dagelijkse routine, zoals bijvoorbeeld koffie en chips. Voor basisproducten zoals zout of suiker hebben merken geen groot belang. Mensen willen dus duidelijk niet inleveren op de kwaliteit van de producten. Ondanks de crisis zijn factoren als goed gevoel, familie en dagelijkse rituelen belangrijk voor de consument.
Bron: Belga