nieuws

Carrefour wil hoofdzetels in alle landen rationaliseren

nieuws
De Franse supermarktketen Carrefour heeft zijn toekomstplannen uit de doeken gedaan. In Frankrijk komt er een plan van vrijwillig vertrek voor 2.400 van de 10.500 werknemers op de hoofdzetel in Parijs. Ook op de hoofdzetels in andere landen valt banenverlies te vrezen: Carrefour wil de hoofdzetels in alle landen "rationaliseren".
23 januari 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:43
Lees meer over:

De Franse supermarktketen Carrefour heeft zijn toekomstplannen uit de doeken gedaan. In Frankrijk komt er een plan van vrijwillig vertrek voor 2.400 van de 10.500 werknemers op de hoofdzetel in Parijs. Ook op de hoofdzetels in andere landen valt banenverlies te vrezen: Carrefour wil de hoofdzetels in alle landen "rationaliseren". 

De groep wil met het toekomstplan "Carrefour 2022" vanaf 2020 2 miljard euro besparen op de jaarlijkse kosten. Dat moet onder meer komen van een vereenvoudigde organisatie en meer samenwerking met externe partners. Het doel is "het verhogen van de productiviteit en het concurrentievermogen". Ook is er sprake van 2 miljard euro investeringen per jaar. Specifiek over België wordt er niets gezegd, maar er is wel sprake van een “rationalisering van de hoofdzetels”.

"Om de operationele efficiëntie van de teams te verbeteren en om aan reactiviteit te winnen, rationaliseert Carrefour de vestigingen van zijn zetels in al de landen waar het aanwezig is”, zo luidt de volledige mededeling. Bij Carrefour België is alvast een bijzondere ondernemingsraad gepland. In de regio Parijs zal Carrefour de zetels hergroeperen: hierdoor sluit de corporate-zetel in Boulogne en gaan de bouwplannen voor een nieuwe zetel in Essonne naar de prullenmand.

Voor 2.400 mensen komt er een vrijwillig vertrekplan. De Franse vakbonden zagen het vooraf somberder in: CGT schatte bijvoorbeeld dat er minstens 10.000 banen bedreigd zouden zijn, of zowat een tiende van de circa 115.000 werknemers die de groep eind vorig jaar telde in Frankrijk. In de communicatie over de plannen onderstreept Carrefour meermaals de "voedingstransitie" waarop het bedrijf wil inzetten. Het bedrijf wil voor verse voeding tegen 2022 1 miljoen bijkomende klanten in Frankrijk. Een derde van de omzet uit voeding moet van producten onder het eigen 'Carrefour'-merk komen en het biosegment moet 5 miljard euro omzet draaien in 2022.

Carrefour-CEO Alexandre Brompard wil dat zijn bedrijf de "voortrekker van de voedingstransitie" wordt. "Om dit te bereiken en een winnende dynamiek terug te vinden, moeten we ons model vernieuwen, onze organisatie vereenvoudigen en ons openstellen voor partnerschappen, onze operationele efficiëntie verbeteren, investeren in onze veroveringsformats, een krachtig omnichannel-model bouwen en ons vers en biologisch productaanbod ontwikkelen, vooral onder het merk Carrefour", zo klinkt hij ambitieus.

Verder is er sprake van het openen van 2.000 buurtwinkels de komende vijf jaar in grote steden. Carrefour zal ook inzetten op het digitale. Tegen 2022 moet e-commerce in voeding goed zijn voor 5 miljard euro omzet op groepsniveau. Er is ook sprake van investeringen in digitalisering van 2,8 miljard euro tegen 2022. 

Bron: Belga

Beeld: Carrefour België

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek