nieuws

Boycot kost Duitse zuivelindustrie 50 miljoen euro

nieuws
De gevolgen van de staking van de melkboeren heeft zich woensdag in Duitsland laten voelen: de zuivelindustrie heeft met een verlies van 50 miljoen euro de eerste cijfers over de gevolgen van de crisis vrijgegeven en de supermarkten aarzelen niet langer om melk te rantsoeneren. In de winkels van Kaufland kunnen de klanten slechts 12 liter melk kopen. Volgens een peiling van het Duitse weekblad Stern is 88 procent van de Duitsers bereid om 10 cent meer te betalen voor melk, als die som in de zakken van de producenten belandt.
4 juni 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:04
De gevolgen van de staking van de melkboeren heeft zich woensdag in Duitsland laten voelen: de zuivelindustrie heeft met een verlies van 50 miljoen euro de eerste cijfers over de gevolgen van de crisis vrijgegeven en de supermarkten aarzelen niet langer om melk te rantsoeneren.

De protestactie die door 70 procent van de Duitse melkproducenten wordt opgevolgd, heeft bij de melkerijen voor ongeveer 50 miljoen euro aan verlies gezorgd, aldus de federatie van de Duitse melkindustrie (MIV). "De boeren hebben inderdaad hun blokkades voor de melkerijen opgeheven, maar een groot deel blijft weigeren om melk te leveren", aldus de woordvoerder van MIV, Michael Brandl. Door het gebrek aan leveringen hebben enkele melkerijen al beslist om de werktijd van hun werknemers te beperken.

In de supermarkten, en dan vooral in de goedkope winkels, laat de staking van de melkboeren zich beetje bij beetje voelen. In de winkels van Kaufland - groep Schwarz en onder meer eigenaar van Lidl - kunnen de klanten slechts 12 liter melk kopen. Het doel is om de Duitsers te verhinderen om een voorraad aan te leggen.

Na het opheffen van de blokkades van de melkerijen, viseren de melkboeren nu vooral supermarkten. Het zijn vooral de discounters, en meer bepaald winkelketen Aldi, die het zwaar te verduren krijgen. Woensdag hebben nog meer dan tweehonderd boeren met tractoren geprotesteerd voor een vestiging van Aldi in Mülheim an der Ruhr. Met veel lawaai maakten de boeren hun eis voor een hogere melkprijs duidelijk. Voor de melkboeren is Aldi de veroorzaker van de daling van de melkprijs. "Jullie hebben de eerste dominosteen geworpen", aldus een van de melkboeren.

Toch meent de federatie van de Duitse detailhandel dat er in de nabije toekomst geen grootschalige toeleveringsproblemen en lege rekken zullen zijn. Volgens een peiling van het Duitse weekblad Stern is 88 procent van de Duitsers bereid om 10 cent meer te betalen voor melk, als die som in de zakken van de producenten belandt.

Ook in Oostenrijk is er protest van melkboeren tegen de volgens hen te lage melkprijs. Na de staking van 43.000 melkproducenten, die vorige week van start ging, is het aantal melkleveringen aan melkerijen in het land met 20 tot 25 procent gedaald.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek