nieuws

Boerenbond niet te spreken over witloofstunt Lidl

nieuws
Boerenbond is kwaad op Lidl omdat het in zijn reclamefolder uitpakt met ‘Belgisch witloof met Flandrialabel’ voor 0,99 euro. “Los van het feit dat we niet graag hebben dat voedsel verkocht wordt tegen dumpingprijzen, pikken we het niet dat de consument wordt bedot. Het witloof droeg geen Flandria-label en bovendien was de kwaliteit ondermaats”, klinkt het.
4 februari 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:14
Lees meer over:

Boerenbond is kwaad op Lidl omdat het in zijn reclamefolder uitpakt met ‘Belgisch witloof met Flandrialabel’ voor 0,99 euro. “Los van het feit dat we niet graag hebben dat voedsel verkocht wordt tegen dumpingprijzen, pikken we het niet dat de consument wordt bedot. In geen enkele Lidl-winkel stond het Flandria-label op de verpakking en bovendien was de kwaliteit ondermaats”, stelt de landbouworganisatie.

Volgens Boerenbond werken de witlooftelers de laatste jaren zeer hard om een topproduct in de markt te zetten. “Dit was hun antwoord op de crisis, die deze sector van 2007 tot 2009 ongenadig hard trof. In tegenstelling tot internationale concurrenten kozen ze niet voor het verhogen van de productie, maar legden ze voortdurend de klemtoon op de verbetering van de kwaliteit van hun product”, zo staat te lezen in Boer & Tuinder.

Dit heeft er volgens de landbouworganisatie toe geleid dat de kwaliteit van Belgisch witloof nu top is. “Allemaal dankzij een mooi samenspel van de verschillende spelers in de Belgische witloofketen: de proefcentra, de producenten en de Vlaamse veilingen. Die laatsten werkten als een echte regisseur om het aanbod af te stemmen op de vraag”, weet Boerenbond. Daardoor steeg de witloofprijs in 2010, wat de witloofbedrijven weer zuurstof gaf.

Boerenbond stelt dat door het keurmerk Flandria consequent toe te passen, het Belgisch witloof verder is uitgegroeid tot een betrouwbaar product op de Europese markt. “De sector volgt dit ook nauwgezet op door inspectieteams naar winkels te sturen om de kwaliteit van het witloof te controleren. Ze bezorgen hun rapport aan de winkelketens, met de vraag om de rayonverantwoordelijken goed te begeleiden in hun professionele taken”, benadrukt de landbouworganisatie.

Daarom meent Boerenbond dat wat Lidl de laatste weken liet zien, alle verbeelding tart. “Belgisch witloof met Flandrialabel wordt in hun reclamefolder aangeprijsd tegen 0,99 euro. De consument wordt hierbij bedot, want de aangeboden witloof in de winkels bleek plotseling niet meer zo fanatiek Flandria te zijn als werd aangekondigd”, schrijft Luc Vanoirbeek in Boer & Tuinder. “Op de verpakkingen die we overal in het land aantroffen, kwam dit label blijkbaar niet meer voor.”

Boerenbond vindt het ook zeer jammer dat de kwaliteit van het witloof ondermaats was. “Daar heeft niemand belang bij, niet op lange en niet op korte termijn. Er zijn in België nochtans uitstekende voorbeelden van retailers die erin slagen om de consument uitstekende kwaliteitsproducten aan te bieden tegen de laagste prijs”, klinkt het. De landbouworganisatie raadt Lidl aan om bij die mensen eens te gaan kijken hoe zij met de tuinders omgaan.

Lidl erkent de fout en zegt dat het zich in de folder van merk heeft vergist. “Het was nooit de bedoeling het Flandria-logo te misbruiken”, zegt Lidl.

Bron: Boer & Tuinder/Belga

Beeld: Boerenbond

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek