nieuws

Biobrandstof zorgt ook in België voor schade aan wagens

nieuws
Na schade aan Duitse en Franse wagens blijken ook Belgische wagens beschadigd te worden door biobrandstoffen. “Vooral oudere auto’s die nog veel rubber bevatten, kunnen aangetast worden. Ook aluminium is kwetsbaar. De problemen duiken pas op wanneer deze brandstof gedurende lange tijd wordt getankt”, zegt Marc Van Damme van VAB.
15 maart 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:14
Lees meer over:

Na schade aan Duitse en Franse wagens blijken ook Belgische wagens beschadigd te worden door biobrandstoffen. “Vooral oudere auto’s die nog veel rubber bevatten, kunnen aangetast worden. Ook aluminium is kwetsbaar. De problemen duiken pas op wanneer deze brandstof gedurende lange tijd wordt getankt, zoals dat nu in België het geval is sinds de invoering van de bijmengplicht”, zegt Marc Van Damme van VAB.

Eerder was er al sprake dat de Duitse en Franse E10-brandstof (10% biobrandstof) kan leiden tot schade aan wagens, maar ook de Belgische E5-variant met slechts vijf procent biobrandstof zorgt voor problemen. Het gaat zowel om diesel als benzine. Het euvel beperkt zich evenmin tot één bepaalde brandstofleverancier of één bepaald automerk of –type.

Binnen enkele jaren wordt E10 in heel Europa wettelijk verplicht. Deze brandstof is nog corrosiever dan de E5-brandstof die momenteel in ons land wordt gebruikt. Volgens VAB is er nog niet meteen reden tot paniek. “De modernste wagens zijn daarop voorzien en zullen geen schade ondervinden. Saab en Volvo hebben zelfs modellen die rijden op 85 procent bio-ethanol. Maar wat oudere wagens betreft, moeten we nu ingrijpen om grote problemen te vermijden”, aldus Marc Van Damme.

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek