Belgische varkensketen lanceert nationaal dierenwelzijnslabel

Binnenkort kan je in de Belgische supermarkten een stuk varkensvlees kopen dat aan verregaande dierenwelzijnstandaarden voldoet. Dit eerste nationale dierenwelzijnslabel is een initiatief van de volledige Belgische varkensketen. “Met de introductie van dit label willen we tegemoet komen aan een duidelijke vraag van de consument”, zegt Liesbeth Pluym, coördinator bij Belpork.

6 oktober 2021  – Laatst bijgewerkt om 6 oktober 2021 10:51
Lees meer over:
biggen big boer dierenwelzijn Jimmy Kets

“We merken al een tijd dat de vraag naar voedsel dat aan hoge duurzaamheids- en dierenwelzijnstandaarden voldoet, is gestegen”, vangt Pluym aan. De Belgische varkenssector kon daar geen antwoord op geven. “Dus zijn we met de hele keten gaan samen zitten om te bekijken hoe we aan die vraag konden tegemoet komen. We baseerden ons daarbij op initiatieven in onze buurlanden, zoals Beter Leven Keurmerk in Nederland en het Initiative Tierwohl in Duitsland.”

Verhaal van ganse varkenskolom

De coördinatie voor het nieuwe op te richten label werd bij Belpork gelegd, de interprofessionele organisatie die de kwaliteit van het Belgisch varkensvlees wil bevorderen via het beheer van kwaliteitssystemen en integraal kwaliteitsbeheer. Toch benadrukt Belpork dat het een verhaal is van de ganse varkenskolom. “Die samenwerking is cruciaal”, stelt Pluym. “Op die manier kunnen hogere dierenwelzijnsnormen gegarandeerd worden van bij de veehouder tot op het bord.”

Het label geeft consumenten de mogelijkheid om nog meer bewuste keuzes te maken die in lijn liggen met de eisen die ze stellen aan het voedsel dat op hun bord terechtkomt

Liesbeth Pluym - Coördinator Belpork

Het nieuwe dierenwelzijnslabel is intussen klaar om uitgerold te worden. Het gaat om een kant- en-klare oplossing voor producenten, retailers en consumenten. Voor de consumenten biedt het label de garantie dat vlees dat onder het label verkocht wordt aan verregaande bovenwettelijke dierenwelzijnsnormen voldoet. “Het geeft hen de mogelijkheid om nog meer bewuste keuzes te maken die in lijn liggen met de eisen die ze stellen aan het voedsel dat op hun bord terechtkomt”, luidt het.

Varkenshouders krijgen door het label de kans om zich te differentiëren door extra in te zetten op dierenwelzijn. “Ze engageren zich om heel wat verder te gaan dan de wettelijke normen”, vertelt Pluym. “Zo hebben de varkens veel meer ruimte per dier en krijgen ze extra verrijkingsmateriaal in hun hok. Ook het transport van de varkens naar het slachthuis verloopt met veel meer oog voor dierenwelzijn.” Een exacte meerprijs die er kan gehaald worden uit al deze bovenwettelijke eisen, is niet vastgelegd. “Het is de markt die dat zal bepalen. Maar dat er extra vergoeding moet tegenover staan, is niet meer dan een logische stap.”

Modulair programma voor retail

Bovendien krijgt de retail de kans om eigen accenten te leggen op eventuele bijkomende inspanningen die zij en hun klanten belangrijk vinden. “Het label is opgebouwd uit modules. We starten met een strenge set basisnormen, waar retailers en slagers hun eigen eisen bovenop kunnen stellen. Denk bijvoorbeeld aan buitenbeloop voor de dieren”, legt de coördinator van Belpork uit. De bijkomende vergoeding zal dus volgens Pluym ook afhangen van de extra eisen die bepaalde retailers leggen. Bepaalde van die eisen zullen volgens haar ook letterlijk investeringen vergen.

Belpork benadrukt dat het gaat om een vraaggestuurd label. Dat betekent dat er nog niet is gestart met de uitrol ervan op varkensbedrijven. “Het is de retail die dit zal aansturen. Zij moeten het eerst aanbieden aan hun klanten vooraleer we van start kunnen gaan. Maar de sector is wel klaar om dit op korte termijn te implementeren”, meent de coördinator.

Omwille van dat vraaggestuurd karakter is het ook moeilijk te beoordelen hoe groot dit segment kan worden. “De bovenwettelijke eisen zijn niet zomaar te implementeren voor alle bedrijven, ze vergen echt inspanningen. Maar als blijkt dat de vraag zeer groot is, dan zullen de veehouders die inspanningen ook doen.” Voorlopig richt het label zich vooral op de binnenlandse markt, maar het kan ook uitgerold worden naar het buitenland als dat nodig zou zijn. “Ons label zit op een gelijkaardig niveau als de gerenommeerde Nederlandse en Duitse labels.”

Nog geen naam

Het nieuwe dierenwelzijnslabel voor Belgisch varkensvlees heeft nog geen naam gekregen. “Daar willen we de retail ook in betrekken, want het zijn zij die zullen bepalen welke bovenwettelijke voorwaarden precies opgelegd worden”, luidt het. De implementatie van het label zal gebeuren via BePork, het generieke kwaliteitssysteem dat sinds 1 januari van dit jaar geldt als markttoegangsvoorwaarde voor de varkenssector.

Het initiatief kan rekenen op steun van Vlaams landbouwminister Hilde Crevits (CD&V). Via Belpork scharen ABS (Algemeen Boerensyndicaat), Boerenbond, Febev (Federatie van het Belgische Vlees), BFA (Belgian Feed Association), Comeos, de Landsbond Der Beenhouwers, Fenavian (Nationale Federatie van Vleeswarenmakers) en de transportfederaties Febetra en TLV (Transport en Logistiek Vlaanderen) zich achter dit nieuwe label.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Jimmy Kets

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek