Belgische perenexport naar China is vertraagd door Houthi-aanvallen op Rode Zee

De wereldhandel is de voorbije weken ontregeld door aanvallen van Houthi-rebellen op schepen in de Rode Zee. Rederijen verleggen hierdoor hun vaarrouters, met twee weken vertraging als gevolg. Ook de export van hardfruit naar het Verre Oosten wordt hierdoor getroffen. BelOrta verscheept zo’n 250 containers op jaarbasis naar China, met een piek kort voor het Chinese nieuwjaar in de tweede week van februari. “Zoals het nu eruit ziet, zijn onze containers op tijd”, klinkt het bij Wouters Fruithandel uit Geetbets.

17 januari 2024  – Laatst bijgewerkt om 17 januari 2024 18:01
Lees meer over:

Sinds de oorlog tussen Israël en Hamas voeren Houthi-rebellen in de Rode Zee aanvallen uit op schepen die gelieerd worden met Israël. Sommige rederijen mijden hierdoor de belangrijke zeeroute en kiezen voor de route langs Kaap de Goede Hoop onder Zuid-Afrika. Hierdoor loopt het vervoer een vertraging tot twee weken op en stijgen ook de transportprijzen gevoelig.

Niet alleen westerse bedrijven die afhankelijk zijn van Chinese onderdelen voor hun productie, zoals bijvoorbeeld Volvo Gent, maar ook bedrijven met export naar het Verre Oosten worden hierdoor getroffen. Eén van deze exporteurs is Wouters Fruithandel. “Wij hebben zes containers onderweg die twee weken vertraging hebben”, vertelt verantwoordelijke Silke Wouters.

Race tegen de klok

Wouters geeft aan dat het vooral een race tegen de klok is om de goederen op tijd te leveren voor de start van het Chinese nieuwe jaar op 10 februari. Rond het Chinees Nieuwjaar liggen de economie en havenbedrijven in het land enkele weken stil. “Maar zoals het er nu uitziet, lijkt dat de lukken. De laatste containers zouden op 21 januari moeten aankomen”, vervolgt Wouters. Volgens haar kan de langere transittijd ook andere gevolgen hebben. “Het is natuurlijk niet goed voor de peren als ze in plaats van vier weken nu zes weken onderweg zijn. Tijdens corona hebben we al transporten meegemaakt van acht weken en dat is goed gegaan, maar je weet het natuurlijk nooit zeker.”

Logistieke dienstverlener voor de voedingsindustrie Foodcareplus spreekt in De Tijd van vertragingen tot vier weken. Hij ziet grotere problemen dan de houdbaarheid. “De fruithandel en de retailsector zijn ingesteld op wekelijkse maritieme leveringen. Als daar plots een gat van een drietal weken tussenkomt, zal men dat niet zomaar accepteren en dreigen de fruittelers hun geld niet te krijgen “, zegt Steve Alaerts van het bedrijf.

Kris Jans, directeur hardfruit bij BelOrta, heeft weet van de logistieke problemen richting China, maar benadrukt dat de veiling haar geld krijgt bij ophaling. Hij stelt dat de vertraging niet tot onoverkomelijke kwaliteitsproblemen leidt, maar dat de situatie niet lang zou mogen voortduren. “Hoe verder in het seizoen, hoe minder peren een langere transporttijd kunnen doorstaan”, verklaart hij.

Exportpiek rond Chinees Nieuwjaar

Van 1 september tot 21 maart gaat er in totaal zo’n vijf miljoen kilo peren van BelOrta-telers naar China. Dat komt neer op zo’n 250 containers. “De piek van de export vindt plaats in de periode voor het Chinese Nieuwjaar in december en januari”, stelt Jans. Met 1,3 miljoen inwoners zien experts nog volop groeimogelijkheden voor de Belgische peren. Ook zou de markt op termijn soelaas kunnen bieden voor de appeltelers.

Eerder deze week werd bekend dat een overeenkomst tussen China en België over de toelating van Belgische appels binnenkort misschien rond komt. “Dat dossier sleept al van 2015-2016 aan”, becommentarieert Jans. Volgens hem heeft de realiteit de urgentie ingehaald. “Doordat het appelareaal de voorbije jaren sterk gedaald is, hebben Belgische telers het minder nodig. Bovendien wil de Chinese consument zoete appels, en deze variëteiten hebben wij niet.”

Ook de Europese supermarkten zouden op termijn hinder kunnen ondervinden van de problemen in de Rode Zee. Zo komen er in januari druiven uit India en worden er verse avocado’s geïmporteerd uit Oost-Afrika. De extra transporttijd, die leidt tot hogere transportprijzen, kan ook de prijs in de winkel opvoeren. Datzelfde geldt voor vis en zeevruchten, zoals scampi’s.

Gestrand schip legt afhankelijkheid van Azië bloot voor producenten van voederadditieven
Uitgelicht
Europese producenten van veevoederadditieven keken met spanning uit naar de bevrijding van het containerschip in het Suezkanaal. Orffa, producent van diervoedersupplementen, h...
29 maart 2021 Lees meer

Bron: De Tijd / Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek