nieuws

"Belgische bedrijven laten kansen liggen op halalmarkt"

nieuws
De groeiende middenklasse in moslimgemeenschappen in het Midden-Oosten en in Noord-Afrika zoekt gretig naar nieuwe producten om haar geld aan te besteden. “Ik begrijp niet waarom Belgische bedrijven zich niet meer richten op de Maghreb-landen die vlakbij liggen”, zegt commercieel agent Noëlle Paré in De Morgen.
6 december 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:13
Lees meer over:

De groeiende middenklasse in moslimgemeenschappen in het Midden-Oosten en in Noord-Afrika zoekt gretig naar nieuwe producten om haar geld aan te besteden. "Ik begrijp niet waarom zoveel Belgische bedrijven pogingen doen om hun producten te slijten in China of de Verenigde Staten", zegt commercieel agent Noëlle Paré in De Morgen, "terwijl vlakbij in de Maghreb-landen de poorten zo voor je opengaan."

De markt voor halal-producten boomt en verschillende Belgische bedrijven zijn op de kar gesprongen in de hoop een graantje mee te pikken van de toenemende koopkracht van 1,5 miljard moslims over de hele wereld. In Brussel werd bijvoorbeeld een halal-label gelanceerd om de export voor bedrijven gemakkelijker te maken. Het Waalse exportagentschap Awex richtte een 'Club Halal' op, die ondertussen 43 kmo's telt. Die komen niet alleen uit de voedingsindustrie: ook logistieke diensten, cosmeticaproducten of medicijnen kunnen halal zijn.

Belgische bedrijven doen het voorlopig op eigen kracht. Op de halalbeurs in Anderlecht stelden 150 bedrijven zich voor aan de Marokkaanse delegatie. Voedingsproducent Najma uit Antwerpen exporteert vleessalades naar Frankrijk, Duitsland en Nederland. Zo'n 15 procent van de kalkoen en kip die het West-Vlaamse Volys Star naar islamitisch voorschrift slacht, gaat naar het Midden-Oosten en de Golfstaten.

"De groeiende islamitische middenklasse staat te wachten om producten uit België te kopen", zegt Noëlle Paré. Zij werkt in Algerije en Marokko voor een agentschap dat zoekt naar deals tussen Maghreblanden en Europese producenten. "Er is een enorme vraag naar nieuwe producten, die landen als Algerije en Marokko onmogelijk zelf kunnen produceren. Omdat ze de kennis, de technologie of de productiecapaciteit niet hebben. Er worden steeds grotere supermarkten gebouwd, maar er is amper aanbod om de rekken te vullen", benadrukt Paré de kansen voor Belgische ondernemingen.

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek