nieuws

Antwerpse streekproducten krijgen eigen logo

nieuws
De provincie Antwerpen lanceert een nieuw logo ter promotie van haar streekproducten. De slogan ‘Lekkers met streken’ moet verwijzen naar de verschillende regio’s, evenals naar de ‘kuren’ die Antwerpenaren typeren. “Streekeigen producten vormen een speerpunt in ons beleid”, stelt gedeputeerde Bellens. “Door ze een eigen ‘smoel’ te geven, tillen we de promotie naar een hoger niveau.”
21 februari 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:17
Lees meer over:

De provincie Antwerpen lanceert een nieuw logo ter promotie van haar streekproducten. De slogan ‘Lekkers met streken’ moet verwijzen naar de verschillende regio’s, evenals naar de ‘kuren’ die Antwerpenaren typeren. “Streekeigen producten vormen een speerpunt in ons beleid”, stelt gedeputeerde Bellens. “Door ze een eigen ‘smoel’ te geven, tillen we de promotie naar een hoger niveau.”

Sinds 2009 voert de provincie een hoeve- en streekproductenbeleid. Volgens gedeputeerde voor Landbouw en Plattelandsbeleid Peter Bellens (CD&V) tonen de 264 hoeve- en streekproducten immers het potentieel van de provincie en vormen ze een extra troef voor lokale ondernemers. “Ze geven landbouwers de kans om andere activiteiten aan te boren en spelen in op de toenemende interesse van consumenten in ‘producten van bij ons’.” In Gazet van Antwerpen spreken betrokkenen zelfs de wens uit dat de campagne uiteindelijk zal leiden tot meer tewerkstelling in de provincie.

Behalve promotie voeren, onderzoekt de provincie hoe de producten gemakkelijker bij de consument kunnen raken. “Want distributie is nog een zwak punt”, stelt gedeputeerde voor Economie, Middenstand en KMO Koen Helsen (Open Vld) in Het Laatste Nieuws. “We kunnen niemand verplichten om onze producten in hun assortiment op te nemen, maar we kunnen wel nauwer samenwerken met de vzw Streekproducten Provincie Antwerpen en de gemeenten. Als zij mee promotie voeren, zal de vraag op termijn stijgen.” Verder kijkt de provincie naar gelijkaardige initiatieven in andere regio’s en start zij met enkele pilootprojecten in samenwerking met Rurant vzw.

Waar mogelijk zullen de producten ook worden geïntegreerd in het toeristische beleid. “Hoeve- en streekproducten hebben immers een belangrijke toeristische waarde”, stelt gedeputeerde voor Toerisme Inga Verhaert (sp.a), eveneens in Het Laatste Nieuws. “Culinair toerisme zit in de lift, en wij willen daarop inspelen. Binnenkort lanceren we bijvoorbeeld enkele nieuwe fietsroutes met hoeve- en streekproducten centraal.”

Bij het hoeve- en streekproductenbeleid zijn zowel de afdelingen Toerisme als Landbouw en Platteland als Economie betrokken. Hoe groot het budget is voor de nieuwe campagne, is nog niet bekend. Eerst moet beslist worden welke inspanningen elk departement zal leveren.

Bron: Eigen verslaggeving/Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek