Aldi en Lidl spinnen geen goed garen bij crisis
nieuwsAldi en Lidl profiteren niet van het gewijzigde aankoopgedrag bij de consument als gevolg van de economische crisis. In het laatste kwartaal kwam het gezamenlijke marktaandeel van het Duitse tweetal uit op 16,24 procent, tegenover 16,34 procent in dezelfde periode van het jaar voordien.
"Op het eerste gezicht lijkt dit vreemd", zegt retailexpert Gino Van Ossel in De Tijd. "Maar een deel van de verklaring moet wellicht gezocht worden in het feit dat ze de jongste tijd minder winkels hebben geopend". De jongste jaren waren Aldi en vooral Lidl koplopers in het aantal winkelopeningen in ons land.
Maar dat aantal is vorig jaar flink gedaald. Uit navraag van het onderzoekbureau Marketing Map bleek zelfs dat Aldi halfweg 2008 nog geen enkele nieuwe vestiging had geopend en plannen had voor 'slechts' vier extra winkels, tegen een tiental in 2007 en twintig in 2006. Aldi heeft vandaag een 430-tal winkels in België, terwijl Lidl er bijna 300 heeft.
Met zo'n groot netwerk is het niet abnormaal dat er wat marktverzadiging optreedt. Zowel Aldi als Lidl heeft daarom al inspanningen gedaan om de groei ook zonder nieuwe winkelopeningen in stand te houden. Maar die inspanningen hebben voorlopig dus weinig opgeleverd.
Aldi wil klanten aanspreken door zijn aanbod te verbreden en met meer eenmalige promoties uit te pakken, terwijl Lidl sinds enige tijd ook een merkenassortiment in huis heeft. "Door ook A-merken te verkopen, heeft Lidl zeker marktaandeel gewonnen", weet Van Ossel. "Maar de concurrentie heeft niet stilgezeten. Colruyt heeft gereageerd op de acties van Lidl, en Delhaize communiceert sinds kort heel duidelijk dat zijn merk 365 niet duurder is dan de producten van Aldi".
Aldi en Lidl zijn samen de nummer vier op de Belgische distributiemarkt, na Carrefour, Delhaize en Colruyt. De Duitse discountketens hebben nog een flinke achterstand op de nummer drie, Colruyt. De Halse supermarktketen verhoogde het voorbije kwartaal zijn marktaandeel tot meer dan 23 procent.
Bron: De Tijd