Albert Heijn wil volgend jaar tien Vlaamse winkels
nieuwsIn Stabroek, tussen Antwerpen en de Nederlandse grens, werd woensdag het tweede Belgische filiaal van Albert Heijn geopend. In maart werd eerder al een vestiging geopend in Braschaat. Donderdag maakte de keten bekend dat daar in 2012 nog eens acht filialen bijkomen, verspreid over Vlaanderen. “We maken stap voor stap onze intrede op de Belgische markt”, klonk het, “en in 2012 wordt dat een grote stap”.
Albert Hein België wil in 2012 nog acht vestigingen openen, verspreid over Vlaanderen. Op die manier wil de keten elke week 250.000 klanten bereiken. De nieuwe winkels zullen zowel franchisewinkels zijn, zoals die in Brasschaat en Stabroek, als winkels in eigen beheer “om sneller te groeien”. Net als in Nederland mikt de keten op winkels van 600 tot 3.000 m². Het assortiment bestaat uit het Nederlandse productaanbod, aangevuld met 10 procent ‘lokale producten’.
“We maken stap voor stap onze intrede op de Belgische markt”, stelt Corné Mulders, manager van Albert Heijn België, “en in 2012 zetten we een hele grote stap. Daarna stopt het niet, maar over de concrete plannen kan ik nog niets kwijt”. Ook Jan Christiaan Hellendoorn, vice-president van moederbedrijf Ahold, gaf aan dat Albert Heijn “hier is om te blijven”. “Albert Heijn moet een speler worden waarmee je rekening houdt”.
Volgens een enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop is de keten bij haar intrede op de Belgische markt in ieder geval meteen één van de goedkoopste geworden. In Brasschaat lijkt de komst van Albert Heijn er bovendien voor gezorgd te hebben dat de concurrenten hun prijzen hebben verlaagd. Zo is de lokale Colruyt-vestiging de voordeligste supermarkt van Antwerpen geworden.
Bron: Belga