Albert Heijn trapt op zere tenen met spotgoedkope melk

Albert Heijn wou zich in de gunst van de Belgische consument werken door de drinkkartons melk af te prijzen. In plaats daarvan krijgt de retailer nu boze landbouworganisaties over zich heen. Zij pikken het niet dat halfvolle melk aangeboden wordt voor een prikje (55 eurocent per liter). De marktconjunctuur rechtvaardigt die prijsdaling niet. Bovendien zijn er allerhande duurzaamheidsinitiatieven waarmee melkveehouders en zuivelfabrikanten willen inspelen op de eisen van retailers en verwachtingen van consumenten. Omgekeerd verwachten organisaties als het Algemeen Boerensyndicaat en Boerenbond dat er dan ook aandacht is voor economische duurzaamheid in de relatie producent-afnemer.
28 januari 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:48
Lees meer over:

Albert Heijn wou zich in de gunst van de Belgische consument werken door de drinkkartons melk af te prijzen. In plaats daarvan krijgt de retailer nu boze landbouworganisaties over zich heen. Zij pikken het niet dat halfvolle melk aangeboden wordt voor een prikje (55 eurocent per liter). De marktconjunctuur rechtvaardigt die prijsdaling niet. Bovendien zijn er allerhande duurzaamheidsinitiatieven waarmee melkveehouders en zuivelfabrikanten willen inspelen op de eisen van retailers en verwachtingen van consumenten. Omgekeerd verwachten organisaties als het Algemeen Boerensyndicaat en Boerenbond dat er dan ook aandacht is voor economische duurzaamheid in de relatie producent-afnemer.

Halfvolle melk voor een spotprijs van 0,55 euro per liter, meer is niet nodig om de pot van de landbouworganisaties te doen overkoken. “Schandalig weinig en die prijs is niet te rijmen met alle indicatoren in de zuivelmarkt. De hete adem van anderen in de nek doet de marketeers van Albert Heijn dwalen”, reageert de voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat, Hendrik Vandamme, via Twitter. Hij ziet de bui al hangen – “de race tot he bottom is ingezet” – en roept de zuivelverwerkers op om niet te zwichten voor de druk vanuit de retail. “Anders worden boeren weeral de pineut.”

Ook Boerenbond reageert ontevreden op de prijsstunt van Albert Heijn: “Duurzaamheid is ook een volhoudbare prijsvorming bewaken met respect voor melkveehouders.” De eenzijdige focus op de prijs verrast beide landbouworganisaties onaangenaam omdat voor zuivel de aandacht nu net verschoven was naar duurzaamheid. De zuivelsector presenteerde enkele weken geleden zijn jongste duurzaamheidsrapportering. En het is nog maar een goeie week geleden dat Milcobel, de grootste zuivelcoöperatie van het land, zwichtte voor de vraag vanuit de retail naar meer gedifferentieerde melkstromen. Grootwarenhuizen willen weidemelk, ggo-vrije melk of andere varianten op gewone halfvolle of magere drinkmelk in het rek kunnen plaatsen. Tijdens landbouwbeurs Agriflanders was die trend het eerste gespreksonderwerp van een paneldebat.

In die context steekt het dat halfvolle melk aangeboden wordt voor 55 eurocent. De zuivelindustrie mengt zich niet in de discussie. Sectorfederatie BCZ merkt op Twitter wel op dat dezelfde halfvolle melk in Nederland aan 87 eurocent verkocht wordt door Albert Heijn. “Stunten met melk is niet duurzaam”, klinkt het nog. Boerenbond heeft het over “bradeerprijzen” die druk zetten op de melkprijsvorming en dus ook op het inkomen van melkveehouders. “Albert Heijn en andere retailers zijn continu bezig met initiatieven rond duurzaamheid. Dat zou ook moeten betekenen een duurzame relatie opzetten met respect voor de melkveehouders.”

In een reactie zegt Albert Heijn België dat het bedrijf "naar de prijsevolutie en naar de grondstofprijsevolutie op de markt kijkt".

Beeld: Albert Heijn

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek