Albert Heijn plant 50 supermarkten in Vlaanderen
nieuwsHet Nederlandse supermarktconcern Ahold wil de groei in bestaande en nieuwe markten versnellen. Het wil dat onder meer doen door geografische groei, en streeft er daarom naar in Europa de komende vijf jaar ten minste 150 nieuwe "gemakswinkels" te openen, en ten minste 50 supermarkten in Vlaanderen. Albert Heijn is al met twee winkels actief in ons land, in Brasschaat en Stabroek.
In oktober raakte bekend dat de supermarktketen dit wil opdrijven naar tien winkels tegen de Kerst van 2012. Maandag raakte bekend dat het de bedoeling is tegen 2016 minstens 50 supermarkten open te hebben. Volgens woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn zal dit zowel onder franchise als met eigen winkels gebeuren. Het is de bedoeling aan een tempo van tien winkelopeningen per jaar te werken. Aan een ratio van zowat 50 werknemers per winkel, betekent dit dat zowat 2.500 banen zullen worden gecreëerd tegen 2016.
Albert Heijn wil zich niet beperken tot Antwerpen, maar ook in andere delen van Vlaanderen supermarkten openen, aldus de woordvoerder. Albert Heijn heeft geen plannen om winkels te openen in Brussel of Wallonië. In Vlaanderen zal het Nederlandse prijsniveau gehanteerd worden, wat betekent dat de winkelwaren laag geprijsd zullen zijn.
Dat Ahold de komende jaren meer Albert Heijn supermarkten in Vlaanderen wil openen, verbaast retailkenner Gino Van Ossel niet. "De bekendmaking komt er vooral voor beleggers die zich afvragen wat Ahold zal doen met de berg cash waarop het zit", zegt hij. "Het is trouwens niet zeker of Ahold zal slagen in zijn opzet, want ‘nieuwe’ winkels openen, kan slecht op twee manieren: met de bouw van een nieuwe winkel of via de omvorming van een bestaande. In beide gevallen zijn er mogelijk obstakels op de weg."
Volgens ondernemersorganisatie Unizo zou het een onlogische keuze zijn voor Albert Heijn om eigen geïntegreerde winkels in Vlaanderen te bouwen. "Bij franchising is het voordeel voor de zelfstandigen dat zij kunnen genieten van de schaalvoordelen en de naambekendheid van de formules. Het voordeel voor de franchisegevers is dat zij kunnen rekenen op de enthousiaste inzet van de zelfstandige ondernemers die als geen ander de cultuur van de plaatselijke kerktoren kennen", zegt Luc Ardies van Unizo.
Bron: Belga