Ahold ziet winst in 2011 stijgen met 19,2 procent
nieuwsDe Nederlandse supermarktketen Ahold, die sinds kort ook in België actief is met Albert Heijn, heeft in 2011 een omzet gerealiseerd van 30,27 miljard euro, 2,5 procent meer dan het jaar daarvoor. De nettowinst bedroeg 1 miljard euro, wat een stijging betekent van 19,2 procent. De groei werd vooral gerealiseerd in de VS en Nederland. Voor België geeft het concern geen aparte cijfers vrij.
Ahold deed het vooral goed in het vierde kwartaal. Het bedrijfsresultaat ging tijdens die laatste maanden met 328 miljoen euro omhoog en kwam zo 11 procent hoger uit dan tijdens hetzelfde kwartaal in 2010. De netto kwartaalwinst was 270 miljoen euro.
In de Verenigde Staten bedroeg de netto-jaaromzet 25,1 miljard dollar, een stijging van 6,6 procent ten opzichte van 2010. Ook het bedrijfsresultaat steeg fors, met 80 miljoen tot 1 miljard dollar. In Nederland steeg de netto-omzet met 4,2 procent naar 10,5 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kende wel een negatieve verloop. Ten opzichte van 2010 daalde het met 13 miljoen tot 675 miljoen euro. Ook in Centraal-Europa steeg de omzet, met 4,8 procent naar 1,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg er 18 miljoen euro, een stijging van 10 miljoen ten opzichte van het jaar daarvoor.
“Zowel in Nederland als in de VS heeft Ahold een solide prestatie geleverd”, stelt topman Dick Boer. “In de VS presteerden we bovengemiddeld en konden we meer marktaandeel veroveren. In Nederland kende Albert Heijn vooral een sterke tweede jaarhelft en konden we ons marktaandeel behouden. Het was een succesvol jaar voor Ahold, ondanks het huidige macro-economische klimaat. Aangezien de consument zich steeds meer laat leiden door de prijs en de concurrentie hevig blijft, verwachten we ook voor 2012 een lastig jaar voor de levensmiddelensector.”
Ahold sluit, ook na de overname van Bol.com voor 350 miljoen euro afgelopen week, verdere uitbreiding en overnames niet uit. Daarbij kijkt het bedrijf vooral naar gebieden waar het al actief is. Dit jaar worden 10 supermarkten in België geopend en komen er To Go winkels in Duitsland. De uitrol daarvan ligt volgens topman Dick Boer op schema. Momenteel heeft Ahold in ons land al twee winkels. De groep wil dit aantal tegen 2016 uitbreiden tot een vijftigtal.
Meer info: Jaarrapport Ahold
Bron: FoodHolland/Boerenbusiness/RetailDetail/Belga