Aantal overnachtingen stijgt met helft door Katarakt
nieuws"Vooral het laagseizoen van januari tot en met maart profiteerde van de Katarakt-hype", luidt het. Verder werd er de helft meer geld besteed. De economische impact van de fictiereeks bedraagt bijna 1,8 miljoen euro extra, alleen al tijdens het laag- en het tussenseizoen. Uit de 480 weerhouden enquêtes blijkt ook dat meer dan driekwart van de Vlamingen de tv-serie ofwel helemaal (66 procent) ofwel gedeeltelijk (11 procent) gevolgd heeft. Amper drie procent heeft er helemaal niets van gezien of vernomen.
Bij één op tien Vlamingen was Katarakt de aanleiding om op daguitstap naar Haspengouw te gaan. Bij één op zes respondenten gaf de serie de doorslag om een vakantie in Haspengouw door te brengen. Nadat Katarakt op tv was uitgezonden, lag het aantal Vlamingen dat Haspengouw spontaan vernoemde als toeristische regio, ruim drie keer hoger dan vóór de serie.
Haspengouw is het best bekend bij de 50- tot 65-jarigen (90 procent heeft er al van gehoord) en het minst bij de 16- tot 24-jarigen (72 procent). De helft van alle Vlamingen vernoemt Katarakt spontaan als de tv-serie over Haspengouw. Haspengouw wordt ten slotte beduidend meer in verband gebracht met 'fruit'.(KS)
Bron: Het Laatste Nieuws