nieuws

Aantal overnachtingen stijgt met helft door Katarakt

nieuws
De succesvolle serie Katarakt heeft het aantal toeristische overnachtingen in de Haspengouwse fruitstreek met bijna de helft doen toenemen. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Toerisme Limburg. Het onderzoeksbureau berekende dat het aantal overnachtingen dankzij Katarakt gestegen is tot 67.564. "Dat is 21.283 overnachtingen of 47 procent meer in vergelijking met de laatst gekende overnachtingscijfers van 2006", laat de Limburgse gedeputeerde van Toerisme Sylvain Sleypen weten.
5 november 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:05
De succesvolle serie Katarakt heeft het aantal toeristische overnachtingen in de Haspengouwse fruitstreek met bijna de helft doen toenemen. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Toerisme Limburg. Het onderzoeksbureau berekende dat het aantal overnachtingen dankzij Katarakt gestegen is tot 67.564. "Dat is 21.283 overnachtingen of 47 procent meer in vergelijking met de laatst gekende overnachtingscijfers van 2006", laat de Limburgse gedeputeerde van Toerisme Sylvain Sleypen weten.

"Vooral het laagseizoen van januari tot en met maart profiteerde van de Katarakt-hype", luidt het. Verder werd er de helft meer geld besteed. De economische impact van de fictiereeks bedraagt bijna 1,8 miljoen euro extra, alleen al tijdens het laag- en het tussenseizoen. Uit de 480 weerhouden enquêtes blijkt ook dat meer dan driekwart van de Vlamingen de tv-serie ofwel helemaal (66 procent) ofwel gedeeltelijk (11 procent) gevolgd heeft. Amper drie procent heeft er helemaal niets van gezien of vernomen.

Bij één op tien Vlamingen was Katarakt de aanleiding om op daguitstap naar Haspengouw te gaan. Bij één op zes respondenten gaf de serie de doorslag om een vakantie in Haspengouw door te brengen. Nadat Katarakt op tv was uitgezonden, lag het aantal Vlamingen dat Haspengouw spontaan vernoemde als toeristische regio, ruim drie keer hoger dan vóór de serie.

Haspengouw is het best bekend bij de 50- tot 65-jarigen (90 procent heeft er al van gehoord) en het minst bij de 16- tot 24-jarigen (72 procent). De helft van alle Vlamingen vernoemt Katarakt spontaan als de tv-serie over Haspengouw. Haspengouw wordt ten slotte beduidend meer in verband gebracht met 'fruit'.(KS)

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek