Voedselagentschap krijgt 70-tal klachten per maand
nieuwsHet aantal geregistreerde klachten bij het meldpunt steeg in 2002 constant om sinds begin dit jaar een constant peil te bereiken op zo'n 70 klachten per maand. Er werd een daling genoteerd in april en mei, omdat de telefoons van het Voedselagentschap toen roodgloeiend stonden ten gevolge van de vogelpestcrisis. In augustus waren er dan weer meer klachten: wellicht zaten het warme weer en de verschillende berichten over voedselvergiftigingen daar voor iets tussen, zo luidt het bij het Voedselagentschap.
De meest voorkomende klachten hebben betrekking op de algemene voedingshygiëne, de bewaaromstandigheden en de bewaartemperatuur van voedsel. Veel klachten handelen over vlees en vleesproducten. De overgrote meerderheid van de consumenten reageert binnen de 24 uur om klacht in te dienen. Het Voedselagentschap neemt de klachten ernstig: de behandeling ervan kan twee tot drie weken duren. In sommige gevallen komt er immers een laboratoriumonderzoek aan te pas.
Het aantal vragen aan het meldpunt nam constant toe tot eind december 2002. Sindsdien blijft het aantal stabiel op een 250-tal vragen per maand. Veruit de meeste vragen gaan over vlees en vleesproducten. Al is dit grotendeels te verklaren door de vogelpest in het voorjaar, zo klinkt het. Andere veelgestelde vragen gaan over het Voedselagentschap zelf, zijn werking en de te volgen procedures, en de hygiëne en bewaring van voedingsmiddelen.