"Voedingsreuzen niet bekommerd om gezonde voeding"
nieuwsDe onderzoekers namen voor hun research jaarverslagen, documenten en websites onder de loep van de tien grootste voedingsproducenten, de tien grootste voedingsverkopers en de vijf grootste dienstverleners in de voeding. Volgens de studie werkten maar 10 van de 25 bedrijven aan maatregelen om het suikergehalte in hun producten te verminderen. Vijf probeerden minder zout te verwerken. Vier trachtten minder vet te gebruiken en slechts twee - Kraft en McDonalds - hadden concrete plannen om hun producten in kleinere porties te verkopen.
Het blijken vooral de bedrijven te zijn die vroeger veel kritiek kregen, die nu het hardst werken om gezondere voeding te produceren. "Dat doet vermoeden dat hen het vuur aan de schenen leggen de beste manier is om hen tot actie aan te zetten'', zegt professor Tim Lang, een van de auteurs van het rapport.
Volgens een reactie van de Briste Food and Drink Federation heeft de voedingsindustrie al heel veel bijgestuurd om de problemen aan te pakken. "De industrie heeft zijn verantwoordelijkheid al lang opgenomen en zal met de overheid, het onderwijs en de consument blijven samenwerken", laat een woordvoerster weten.
In eigen land klaagde Test-Aankoop eind januari nog over de verborgen verleiders in onze voeding. "Vooral de grote porties toegevoegde suikers in voeding voor kinderen springt in het oog", aldus woordvoerder Ivo Mechels. Sindsdien heeft federaal minister van Volksgezondheid Rudy Demotte aangekondigd dat hij de verborgen suikers zichtbaar wil maken door de regelgeving in verband met etikettering strenger te maken. Eerstdaags zou de minister zijn nationaal gezondheids- en voedingsplan lanceren.
Lees ook: geVILT: Test-Aankoop legt verborgen voedingsgevaren bloot