"Promotie en netwerken cruciaal voor buurtwinkels"
nieuwsDe tweede reeks projecten loopt volgende week af. De evaluatie van die projecten moet klaar zijn tegen februari 2009. Vervolgens is het de bedoeling om op korte termijn een praktijkgids te publiceren en voor te stellen. Die gids wordt een bundeling van 'goede praktijken', die lokale besturen en buurtwinkeliers kunnen motiveren om initiatieven te nemen ter bestendiging van buurtwinkels.
Peeters is onder meer gecharmeerd door een project voor buurtwinkels in Heuvelland en de Ieperse deelgemeenten dat onlangs gelanceerd werd. "Je vindt er een assortiment van streekproducten. Er ligt ook een folder met adressen van andere buurtwinkels en wat ze verkopen. De winkeliers krijgen bovendien een opleiding en wisselen ideeën uit. Er is ook een sociaal aspect verbonden aan de buurtwinkels: de vzw Pelgrim, een dagcentrum voor volwassenen met een mentale beperking, haalt de streekproducten bij de leveranciers op en brengt ze naar de buurtwinkels", aldus de minister-president.(KS)