nieuws

Overheid blij met milieubewuste initiatieven

nieuws
De Belgische groente- en fruitveilingen maken voortaan promotie voor milieubewust geteelte producten die via het logo "De Groene Boog" voor de consument herkenbaar zijn. Federaal minister van landbouw Jaak Gabriëls wil dat de nieuwe teelttechnieken definitief de plaats innemen van de klassieke, die ondermeer gebruik maken van bestrijdingsmiddelen.
20 september 2000  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:25
De Belgische groente- en fruitveilingen maken voortaan promotie voor milieubewust geteelte producten die via het logo "De Groene Boog" voor de consument herkenbaar zijn. Federaal minister van landbouw Jaak Gabriëls wil dat de nieuwe teelttechnieken definitief de plaats innemen van de klassieke, die ondermeer gebruik maken van bestrijdingsmiddelen.

Gabriëls verheugde zich woensdag op een persconferentie over het initiatief van het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen (VBT). Het was na de dioxinecrisis immers onze ambitie om op alle landbouwniveaus, ook de groenten- en fruitsector, tot een kwaliteitslabel te komen, zo kondigde Gabriëls bij de start van het nieuwe appelseizoen aan. De nieuwe oogst zal onder het label milieubewuste teelt (MBT) worden aangeboden.

De minister wil dat het grootste gedeelte van de productie op termijn wordt ondergebracht in een milieubewuste teeltmethode. Volgens Gabriëls hebben telers die niet in het systeem stappen geringe commerciële kansen.

Telers die het MBT-logo willen, moeten een logboek van hun groenten- en fruitplanten bijhouden. De producten beantwoorden aan de criteria uit lastenboeken die voor de veilingen gemeenschappelijk zijn en een dubbel controlesysteem bevatten. Ze bevatten ook voorschriften inzake hygiëne.

Groenten en vruchten die op milieubewuste manier werden geteeld, verlaten de veilingen in een kist of doos onder één logo: een groene boog met een gele vlinder en het opschrift "Milieubewuste Teelt". In de winkel, het warenhuis of op de markt zijn de producten voor de consument daardoor herkenbaar. Informatie op de verpakking maakt duidelijk waar het product werd geteeld.

Momenteel worden volgens de sector op de veilingen bijvoorbeeld reeds 80 pct van de losse tomaten, komkommers, paprika's en inlandse appels en peren onder het logo aangeboden. België is koploper in Europa inzake het telen van groenten en fruit op milieubewuste wijze, aldus Gabriëls.

De minister wees erop dat de sector ook inspanningen doet inzake externe controle. Zo laat ze 7.289 controles inzake bladgroenten uitvoeren naast 5.313 bodemanalyses op het vlak van nitraten. Er is ook een certificeringssysteem, dat voor de fruitsector reeds bestaat en voor de groentensector tegen maart volgend jaar een feit moet zijn.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek