nieuws

Nederlandse kipcampagnes vliegen elkaar in de haren

nieuws
De Nederlandse dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft deze week een campagne gelanceerd tegen de consumptie van kippenvlees. In radiospots wordt gesteld dat de kip in een oven over meer ruimte beschikt dan ze tijdens haar hele leven ooit gehad heeft. Tegelijkertijd dient Wakker Dier een klacht in tegen een kipcampagne van de Nederlandse vleessector die met Europees geld wordt gefinancierd. Volgens de Productschappen Vee, Vlees en Eieren is de kritiek op die campagne onterecht.
18 juli 2008  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:44
De Nederlandse dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft deze week een campagne gelanceerd tegen de consumptie van kippenvlees. In radiospots wordt gesteld dat de kip in een oven over meer ruimte beschikt dan ze tijdens haar hele leven ooit gehad heeft. Tegelijkertijd dient Wakker Dier een klacht in tegen een kipcampagne van de Nederlandse vleessector die met Europees geld wordt gefinancierd. Volgens de Productschappen Vee, Vlees en Eieren is de kritiek op die campagne onterecht.

Volgens de subsidieregels moet de kipcampagne van de sector informatie verstrekken over de huisvesting en het welzijn van de dieren, maar daarover wordt vrijwel geen woord gerept, meent Wakker Dier. Zowel bij de Europese Commissie als bij het Nederlandse landbouwministerie dringt de dierenwelzijnsorganisatie er op aan dat subsidies ten bedrage van drie miljoen euro worden teruggevorderd. Wakker Dier voegt eraan toe dat de subsidies bedoeld waren om de consumptie van kip te herstellen na de vogelgriepcrisis. Maar intussen scheert de consumptie weer hoge toppen, en dus zijn de subsidies volgens de organisatie overbodig geworden.

"Wakker Dier mag vinden wat ze wil, maar de kritiek moet wel ergens op gebaseerd zijn", zegt een woordvoerder van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren in het Agrarisch Dagblad. "We hebben al eerder duidelijk uitgelegd waarvoor we de subsidies krijgen. In de radiospotjes geven we inderdaad recepten, maar de campagne bestaat uit veel meer". Daarbij verwijst de sector naar de website. "Hier geven we uitleg over huisvesting, milieu en welzijn. We leggen uit welke keuzes de consument heeft, ook al kiezen velen voor gangbare kip".

De campagne van Wakker Dier is overigens een parodie op de slogan die gebruikt wordt door de pluimveesector. Die slogan is beschermd, maar de produtschappen hebben nog niet beslist of ze hiertegen juridische stappen ondernemen.(KS)

Meer informatie: Radiocampagne Wakker Dier Website vleessector

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek