Licht herstel van vleesconsumptie in 2002
nieuwsVooral rundvlees kende een sterke opleving met een stijging van 10 procent in volume en van 11 procent in waarde, waardoor het thuisverbruik zich opnieuw op hetzelfde niveau als in 2000 situeert. Het thuisverbruik van varkensvlees bleef nagenoeg stabiel in vergelijking met 2001. De pure vleessoorten verloren de afgelopen jaren relatief gezien wel terrein tegenover het gemengde vlees, dat marktaandeel won en in 2002 uitgroeide tot het voornaamste segment in aangekocht volume.
Binnen de vleeskorf heeft het gemengde vlees het pure varkensvlees verdrongen als voornaamste segment. Het marktaandeel van gemengd vlees steeg in 2002 tot 33 procent terwijl het marktaandeel van puur varkensvlees verder daalde tot 30 procent. De vleesmengelingen (gemengd gehakt, worst, pitta/gyros, brochetten, cordon bleu en dergelijke) bestaan vooral uit varkensvlees. Er is dus een duidelijke verschuiving waar te nemen van de pure naar de meer verwerkte producten. Andere belangrijke conclusie wat marktaandelen betreft, is de winst van rundvlees. Met een marktaandeel van 26 procent bereikt rundvlees haar beste score sinds 1995.
De totale aankopen aan vers vlees kenden, na een daling van 38,3 kg in 2000 tot 33,9 kg in 2001, in 2002 een heropleving tot 36 kg per capita. Ook het thuisverbruik van gevogelte, charcuterie en verse vis kende in 2002 een heropleving na een dip in 2001. De gemiddelde Belg verorberde in 2002 13 kg gevogelte en wild, 16 kg charcuterie en 7 kg verse vis.
De gemiddelde vleesprijs is de laatste jaren continu gestegen en kwam in 2002 uit op 7,6 euro per kg tegenover 7,4 euro per kg in 2001. Paardenvlees was het duurst met een gemiddelde prijs per kg van 11,7 euro, gevolgd door schapen- en lamsvlees met 11,2 euro, kalfsvlees met 10,4 euro, rundvlees met 9 euro, vleesmengelingen met 6,9 euro en tot slot varkensvlees met 6,3 euro.
De gemiddelde Waal eet 10 kg vlees meer dan de gemiddelde Vlaming. Daarnaast stelt Vlam ook een hoger vleesverbruik vast bij gezinnen tussen 35 en 65 jaar. Het vleesverbruik staat het sterkst onder druk bij jonge één- en tweepersoonsgezinnen. Niet alleen de grootte van het vleesverbruik maar ook de onderlinge aandelen van de vleessoorten verschillen afhankelijk van het profiel. Zo zullen jonge gezinnen eerder opteren voor vleesmengelingen terwijl oudere gezinnen eerder de pure vleessoorten verkiezen.
In tegenstelling tot de algemene trend in de voedingsdistributie houdt de beenhouwer goed stand tegenover de grootdistributie. Na een stabilisatie van het marktaandeel tijdens de laatste jaren, verliest de beenhouwer in 2002 wel 1 procent marktaandeel ten voordele van de grootdistributie. De beenhouwer is met 33 procent marktaandeel het tweede belangrijkste aankoopkanaal voor de gezinnen na de grote supermarkten die een marktaandeel van 44 procent scoren.