Innovatiecampagne bekroont 15 vernieuwende projecten
In vergelijking met twee jaar geleden is het aantal inzendingen met 50 pct gestegen. "Het Innovatiesteunpunt is in die tijd gegroeid van 2 naar 7 personeelsleden", aldus Vleeschouwers. "De behoefte aan innovatie neemt enkel toe in de sector. Heel wat boeren en tuinders willen wel eens iets anders uitproberen dan de klassieke landbouw".
Landbouwers innoveren op heel diverse terreinen. De vzw Boerenlandschap schenkt in de buurt van Diksmuide aan burgers het peterschap over een stukje boerennatuur in ruil voor een bijdrage. Met dat geld worden landschapselementen aangelegd en onderhouden. Wat verderop in Passendale start een groenten- en akkerbouwbedrijf met het verpakken van hooi en stro in kleine baaltjes om dit product te commercialiseren in de sector van de huisdieren. En in de oostkantons bouwt boer Lentz op zijn boerderij serviceflats voor bejaarden.
De 15 laureaten kunnen voor de uitvoering van hun ideeën putten uit een gezamenlijke enveloppe van 25.000 euro. Initatiefnemers van de Innovatiecampagne zijn de Boerenbond en Cera.
Meer informatie: Overzicht laureaten Innovatiecampagne 2004