Gratis vis als protest tegen rode cijfers
nieuwsEnkele honderden toeristen kwamen op de actie van de vissers af. "Met deze gratis vis willen we vooral ons probleem kenbaar maken. Bij elke kilo vis die we weggeven, zit een pamflet met onze boodschap", verduidelijkte Brouckaert. Deze gratis vis was onderdeel van een vangst die 40.000 euro opbracht voor de reder. "Daarvoor moeten we tien dagen op zee, wat ons 28.000 euro aan brandstof kost. Als we alles optellen, dan komt de reder zo'n 15.000 euro tekort om alle kosten van de zeereis te betalen".
De gemidddelde scholprijs klokte in de visveilingen in de eerste vier maanden van dit jaar af op 1,67 euro per kilo terwijl ze gemiddeld aan 6,5 euro verkocht wordt. "Twintig jaar geleden kregen we meer voor onze schol dan nu", bevestigt Emiel Utterwulghe, reder van de Z 510. "Dat klopt toch niet. Bovendien is de brandstofprijzen sinds vorig jaar verdubbeld. Vele reders moeten tegenwoordig hun spaarcenten aanspreken om te kunnen varen".
Hij wijst hiermee op de verantwoordelijkheid van de distributiesector. Vooral de goedkoop ingevoerde vis uit China en Vietnam is de sector een doorn in het oog. "De gratis vis werd betaald door de Rederscentrale. We zien het dan ook vooral als een promotiestunt. De mensen kunnen straks nog eens proeven wat echte verse vis is, in tegenstelling tot wat in de winkels allemaal als vers wordt verkocht. Vaak gaat het om ingevroren gekweekte vissen", aldus nog de directeur van de Rederscentrale.
De vissers plannen hardere acties als de overheid niet ingrijpt. "Vooral aan de sociale lasten moet iets gedaan worden", aldus de reders. "Dat kan wel voor de baggervloot, waarom zou het dan hier niet kunnen", klinkt het. De sector is ook vragende partij voor een stilligvergoeding voor zowel reders als bemanning tot de vloot weer rendabel is en kan uitvaren. De vissers vragen zich ook af wanneer Vlaanderen gebruik gaat maken van de zogeheten 'de minimisregeling', om op die manier 30.000 euro per rederij te verkrijgen."In de ons omringende landen maakt men daar wel gebruik van", luidt het in vakbondskringen.
De Vlaamse vissersvloot telt momenteel een negentigtal schepen met elk gemiddeld een vijftal vissers aan boord. "Niet alleen hun job wordt bedreigd maar ook een paar duizend arbeidsplaatsen van toeleveranciers: van veiling en handel, over visverwerkende industrie tot en met scheepsherstelling en veeartsenij. Als er niets wordt ondernomen, eindigt het verhaal van de Vlaamse visserij in een sociaal drama", zo valt te horen.(MP/KS)