Geen directe omzetgroei door verlaging bio-prijzen
nieuwsPer gemeente hanteren de supermarkten voor tien producten een bepaald kortingspercentage, dat varieert van 5 tot 40 procent. Volgens de supermarktondernemers zit 'biologisch' vooral tussen de oren, en blijven veel consumenten gewoon hun vertrouwde merken kiezen omdat ze denken dat biologisch duur is. Alleen in vers zijn wat lichte omzetstijgingen te meten, maar pas bij kortingspercentages van 25 tot 30 procent, zo stelt Agriholland vast.
Sinds de afgelopen week de kortingspercentages niet meer in de rekken vermeld worden, maar pas aan de kassa afgerekend worden, zakt de nauwelijks gestegen omzet meteen weer in. De voorlopige resultaten doen vermoeden dat eventuele prijsdalingen voor bioproducten gepaard moeten gaan met stevige promotiecampagnes die het publiek hierover informeren.
De prijs voor een biologisch product in de Vlaamse winkelrekken is gemiddeld 60 procent hoger dan voor gangbare voedingswaren. De Gentse professor Van Huylenbroeck becijferde dat het potentiële marktaandeel tot 20 procent kan stijgen indien het prijsverschil slechts 15 à 20 procent zou bedragen. Theorie en praktijk sluiten dus niet altijd even naadloos op elkaar aan.
Lees ook: geVILT: Kansen biologische landbouw blijven onbenut